Siapa PM sebelum Pak Lah?

Semalam TDM berkata yang DS Najib mengahadapi kepayahan kerana mewarisi pentadbiran yang tidak baik dari Perdana Menteri sebelumnya dan yang beliau maksudkan ialah pentadbiran PM yang kelima dahulu.Nama PM itu ialah Abdullah Badawi (Pak Lah).

Dengan kata-kata beliau itu beliau masih lagi tidak melepaskan dendam kesumat beliau kepada Abdullah Badawi. TDM telah sanggup meninggalkan parti untuk memastikan Abdullah tidak mendapatkan mandat yang kuat semasa PRU yang ke12 pada mac 2008 dahulu. Beliau kembali menyertai UMNO setelah Abdullah berhenti dari semua jawatan parti dan kerajaan.

Belum pernah ada seorang pemimpin yang sanggup meninggalkan parti kerana ingin menjatuhkan musuh politik yang beliau sendiri taja semasa beliau (TDM) meletakkan jawatan pada penghujung October 2003.

Tetapi warisan siapa pula yang dipikul oleh Abdullah sehingga Abdullah tidak mampu untuk melakukan penyelesaian terhadap isu rasuah dan sebagainya? Menasabahkah kegiatan rasuah yang berada hingga ketahap merbahaya itu boleh berkembang hanya dalam masa 5 tahun pemerintahan PM kelima itu?

Rasuah yang begitu tidak terkawal tidak mungkin bermula dan merebak ketahap tinggi dizaman Pak Lah sahaja.Tentunyanya telah bermula lama sebelum Pak Lah mengambil alih dari PM sebelumnya.

Oleh kerana Pak Lah diakui sebagai seorang yang lemah, mana mungkin beliau mampu menyelesaikan warisan PM yang sebelumnya itu, kerana semasa beliau mengambil alih pentadbiran negara rasuah sudah berkembang pesat dan Pak Lah tidak tahu cara mana untuk memperbaikki keadaan.

Oleh kerana amalan rasuah sudah menjadi budaya pentadbiran negara, maka dizaman Pak Lah perbuatan itu telah menjadi lebih besar dan Pak Lah seperti juga PM sebelumnya tidak melakukan apa-apa untuk membasmi kegiatan rasuah itu.

Bolehlah kita sama-sama akui yang Pak Lah itu adalah pemimpin yang lemah, tetapi kenapa PM sebelumnya mewariskan terlau banyak masalah untuk beliau selesaikan?

Bak kata perpatah Melayu yang boleh kita kaitkan dengan Pak Lah: ‘Bapak burik anaknya rintik’, atau pun ‘bapak kencing berdiri anak kencing berlari’.

Kalau Najib mewarisi apa yang berlaku dizaman Pak Lah, Pak Lah tentunya mewarisi keadaan yang diwarisi dari PM sebelumnya. Mungkin sudah ramai diantara kita yang telah lupa siapa PM sbelum Pak Lah yang dikatakan lemah ini.Tentunya PM yang sebelum Pak Lah itu adalah seorang Melayu yang mudah lupa.

http://aspanaliasnet.blogspot.com/2010/10/siapa-pm-sebelum-pak-lah.html

No comments

Powered by Blogger.