Tertuduh Kes Sosilawati Dan Adiknya Bukan Lagi Peguam

KUALA LUMPUR, 18 Okt (Bernama) -- Tertuduh pertama dalam kes pembunuhan jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya dan adiknya kini tidak dibenarkan bertindak sebagai peguam cara dan peguam bela.

Ia berikutan keputusan Mahkamah Tinggi di sini yang menolak dengan kos permohonan N. Pathmanabhan dan juga adiknya N. Surendran supaya mahkamah mengetepikan perintah Lembaga Tatatertib Peguam-peguam yang membatalkan nama mereka sebagai peguam berdaftar.

Hakim Datuk Mohd Zawawi Salleh yang membuat keputusan itu di dalam kamar juga menolak permohonan kedua beradik itu supaya perintah Lembaga Tatatertib itu digantung sementara menunggu perbicaraan dan keputusan terhadap permohonan tersebut.

Peguam T. Rajasekaran yang mewakili responden M. Rajeanteran memberitahu pemberita dengan keputusan tersebut Pathmanabhan dan adiknya yang juga pernah ditahan sebagai suspek dalam kes yang sama, tidak boleh bertindak dalam mana-mana urusan sebagai peguam termasuk pembelian hartanah.

Rajeanteran merupakan anak guam kedua beradik itu dalam pembelian satu hartanah pada 1999 dan beliau yang menyedari ditipu membuat aduan polis pada 2003. Pihak lembaga mula menyiasat aduan Rajeanteran pada 8 Feb 2007 hingga 5 Nov 2009.

Pada 24 Nov tahun lepas, kedua adik-beradik itu memfailkan notis usul pemula memohon agar perintah Lembaga Tatatertib bertarikh 5 Nov 2009 diketepikan dan perintah lembaga itu digantung sementara menunggu perbicaraan dan keputusan notis usul pemula.

Di dalam notis itu Pathmanabhan dan Surendran menyatakan perintah Lembaga Tatatertib itu tidak sah di sisi undang-undang dan terbatal kerana pihak lembaga tidak mematuhi Seksyen 103, D(1) Akta Profesyen Undang-undang 1976 apabila ia tidak menyatakan sama ada pihak lembaga menerima atau menolak keputusan atau pengesyoran Jawatankuasa Tatatertib.

Mereka juga mendakwa pembatalan pemohon daripada daftar peguam Mahkamah Tinggi Malaya adalah tidak sah kerana Jawatankuasa Tatatertib tidak memberi peluang kepada mereka untuk mengemukakan keterangan seorang saksi penting serta terdapat keterangan saksi yang tidak boleh dipercayai.

Sementara itu di dalam afidavit balasan, Rajeanteran berkata siasatan yang dijalanka pihak lembaga dan jawatankuasa selama enam tahun adalah sah dan kesemua saksi penting telah dipanggil.

Katanya kedua pemohon telah menyediakan suatu writ saman dan penyata tuntutan untuk menipunya.

Menerusi keputusan Lembaga Tatatertib, dua beradik itu didapati terlibat dalam penjualan jual beli dan telah menandatangani dokumen tersebut dengan menyamar diri sebagai peguambela dan peguamcara pada bulan Disember 1998 sedangkan mereka belum lagi diterima masuk sebagai peguamcara.

Mereka hanya diterima masuk setahun kemudian pada Disember 1999. Lembaga itu juga mendapati mereka menyamar sebagai peguamcara di sebuah firma guaman di Banting dan setahun kemudiannya berkhidmat di syarikat Pathma Nall Nalli & Partners.

Lembaga juga mendapati adik-beradik itu telah mengemukakan satu surat kuasa palsu.

Turut hadir hari ini ialah peguam Biliwi Singh mewakili Lembaga Tatatertib dan Robert Lau mewakili Majlis Peguam.

No comments

Powered by Blogger.