Terubatkah keperitan anda apabila gaji dibayar dua kali sebulan?

Rata-rata kos hidup rakyat Malaysia semakin membebankan, dan ini paling ketara setelah pengumuman kenaikan 40% harga minyak dipasaran tempatan baru-baru ini. Harga minyak naik, harga barangan dan perkhidmatan juga semakin naik namun gaji dan pendapatan rakyat seakan tepu dan tidak bergerak.

Hakikat bahawa kenaikan ini khasnya yang melibatkan harga minyak adalah berkaitan lansgung dengan pasaran minyak dunia, pahit ataupun tidak realiti itu sudah pun diterima rakyat, isunya sekarang apakah langkah dan tindakan yang dapat kita ambil untuk membantu hidup rakyat. Takkanlah rakyat terus-menerus dibeban dengan satu demi satu bebanan, sehingga tiada jalan keluar!

Kerana itu apa yang perlu sekarang adalah "action plan" dan langkah-langkah praktikal yang bermatlamat membantu meringankan beban rakyat. Semalam kita mendapat tahu bahawa kerajaan telah memutuskan yang gaji bulanan kakitangan awama mulai Ogos ini akan dibayar beransuran iaitu dua kali sebulan. Rasionalnya bagi membantu urusan dan aliran tunai isi rumah.

Lama saya memikirkan, tetapi tidak dapat mengesan dan memahami rasional ini, kita lebih memberi tumpuan kepada samada penambahan pendapatan rakyat atau usaha-usaha meringankan beban, contohnya rebat pemilik kenderaan (yang ramai masih tidak faham dimana ianya membantu sebenarny), tetapi membayar gaji yang sedia ada dalam pecahan dua tempuh masa, bagi saya, tidak nampak langsung dimana ianya membantu?

Rakyat menunggu-nunggu sesuatu yang lebih praktikal, penurunan atau penghapusan tol contohnya, penurunan caj-caj perkhidmatan bagi syarikat-syarikat pengendali perkhidmatan yang sedang mengaut keuntungan luar biasa umpamanya telefon. Rakyat sedang lemas sekarang ini, bagi orang yang kelemasan apa yang diperlukan adalah pelampung penyelamat hatta sebarang kayu buruk atau apa sahaja bahan yang boleh membantunya terapung, besar maknanya. Terbitlah dengan perkara-perkara sebegini, bukannya terus membunuh dan mematikan.

No comments

Powered by Blogger.