Al-Qaeda Ancam Keluarga Kerajaan Arab

DUBAI: Gerila Al Qaeda mengancam untuk melancarkan serangan baru terhadap anggota keluarga kerajaan Arab Saudi dalam pesan video yang disiarkan di Internet semalam untuk memperingati pengeboman 2009 yang disasarkan terhadap menteri dalam negeri kerajaan itu.

"Kami katakan kepada orang-orang kejam itu bahwa kami dapat menangkap anda di pejabat anda. Kami boleh mengambil anda di tempat tidur anda, dan kami boleh membunuh anda di manapun anda berada," kata Qassem al-Rimi, seorang komander Al Qaeda di Semenanjung Arab, gabungan jaringan gerila Yamen dan Arab Saudi.

"Saya menasihati anda untuk memeriksa sebelum tidur bahawa tidak ada pegeboman berani mati atau bom di kamar anda," ujar Rimi.

Seorang pengebom berani mati Al Qaeda telah menyerang Ketua Badan Anti-Terorisme Arab Saudi, Timbalan Menteri dalam Negeri Pangeran Mohammed bin Nayef bin Abdul Aziz, pada 27 Ogos tahun lalu ketika ia menerima beberapa anggota masyarakat.

"Anda telah menyerang rumah kami dan menghancurkan rumah kami, jadi kami serang dan hancurkan tempat anda juga," kata timbalan komandan jaringan Al Qaeda Yaman-Saudi itu, Said ash-Shihri, dalam pesanan video yang disiarkan di Internet tersebut.

Al Qaeda juga mengatakan mereka nyaris membunuh Menteri Dalam Negeri Pangeran Nayef bin Abdul Aziz dalam serangan satu lagis erangan tahun lalu ketika ia akan terbang ke ibu kota Yaman, Sana`a, untuk satu lawatan.

Kumpulan itu mengaku mereka telah berusaha untuk menyerang delegasi Saudi yang sedang berkunjung itu dengan roket bumi ke udara.

No comments

Powered by Blogger.