Ezam, Kelantan dan balak


Kutu cikai yang bernama Ezam Mohd Nor berkata, dari sudut sejarah, rasuah telah berlaku sejak 70-an di Kelantan yang diterajui oleh kerajaan PAS yang mengagihkan pembahagian hasil balak dan perkara terbabit diketahui umum.

Saya tidak mempersoalkan benar atau tidak kenyataan di atas. Yang saya nak tanya kepada Ezam, siapa yang berkali-kali merayu-rayu agar diberikan kawasan balak di Kelantan tetapi tak dapat-dapat? Nasib baik tak dapat. Kalau dapat, buat sendiri atau suruh taukeh buat? Kalau dapat, adakah hanya kutip komisyen sahaja?

Kalau dapat, sebab apa dapat? Dapat kerana memang layak dapat atau kerana ada hubungan dengan orang yang dirayu supaya memberikan kawasan balak?

Saya tak pertikaikan benar atau tidak ayat di atas. Saya tak ada bukti untuk menyatakan kenyataan itu benar atau tidak. Tetapi, kutu cikai bernama Ezam perlu tahu bahawa ayat tersebut tidak layak disebut oleh sesiapa sahaja yang berkali-kali merayu-rayu agar diberikan kawasan balak di Kelantan tetapi tak dapat-dapat.

Aku boleh sebut ayat di atas, kutu cikai oi! Daun balak atau ranting balak pun aku tak pernah minta di Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perak. Na'uzubiLlah aku jadi penagih balak yang kemudian berkelahi dengan sesiapa sahaja yang menghalang ketagihan balaknya.

Berita berkaitan:
Rasuah ada dalam semua parti politik
Sinar Harian (27/5/09): Bekas Pengerusi dan Pengasas Gerak, Ezam Mohd Nor menegaskan semua parti politik yang berkuasa di negara ini mengamalkan rasuah.

Menurutnya, perkara ini sememangnya ada dalam sesebuah parti politik, tetapi ia tidak didedahkan dan diakui sesetengah parti.

"Persoalannya di sini, rasuah hanya dilihat dalam kalangan ahli UMNO memandangkan parti ini telah mentadbir negara lebih 50 tahun.

"Oleh sebab itu tuduhan hanya terhadap UMNO sahaja bukanya parti lain," katanya.

Ezam berkata, walaupun pemimpin UMNO terlibat dengan rasuah, namun parti terbesar itu mengakui kelemahan dan bersedia disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Beliau berkata, dari sudut sejarah, rasuah telah berlaku sejak 70-an di Kelantan yang diterajui oleh kerajaan Pas yang mengagihkan pembahagian hasil balak dan perkara terbabit diketahui umum.

"Dalam konteks ini, kita dapat lihat UMNO lebih bersikap terbuka dengan mengakui adanya mainan rasuah dalam parti, tetapi parti Islam lain cuba melindungi kononnya parti mereka sempurna.

"Pada dasarnya Islam itu sempurna tetapi parti belum tentu. Saya rasa dalam hal ini mereka takut mengakuinya kerana ia akan melambangkan kelemahan parti itu sendiri," katanya.

Menurutnya, sejak wujudny:a SPRM, banyak kes melibatkan rasuah dalam kalangan pemimpin dapat diselesaikan menerusi pemantauan pemerhatian kerana kebanyakan panel yang dilantik luar dari pengaruh politik.

"Kita dapat lihat kes rasuah hanya dapat diselesaikan dalam masa dua minggu membuktikan adanya tindakan cekap dan pantas dari SPRM," katanya.

Ditanya mengenai tahap kebimbangan masyarakat terhadap UMNO yang mengamalkan rasuah, beliau berkata, masyarakat harus faham secara semula jadi mengenai teori rasuah dan kuasa.

"Ini kerana rasuah wujud apabila adanya kuasa, UMNO berkuasa secara semula jadinya, tetapi ia sebenarnya tidak seburuk yang digembar-gemburkan. Kita akui kekuatan dan cuba memperbaiki kelemahan ke arah lebih baik," katanya.

Sementara itu, Ezam turut menasihatkan pemimpin agar mereka jujur dalam menjalankan tanggung jawab supaya amalan rasuah dapat dihindari.


http://penarikbeca.blogspot.com/2009/05/ezam-kelantan-dan-balak.html

No comments

Powered by Blogger.