Jika Berita Ini Benar, Gani, Musa dan SPRM Memang Binatang



Datuk Mat Zain Ibrahim, pegawai polis yang mehyiasat kes mata lebam Datuk Seri Anwar Ibrahim’s pada 1998, hari ini mendakwa terdapatnya perancangan peringkat tertinggi untuk merosakkan kredibilitinya menggunakan notis kebangkrapan sebelum sebutan dan perbicaraan beberapa kes termasuk kes sodomi Anwar pada bulan Juali nanti.

Laporan agensi berita negara Bernama semalam melaporkan bahawa Mat Zain telah diisytiharkan bankrap pada April 21 kerana gagal membayar hutang sejumlah RM250,000 dan telah diberikan notis pada Mei 26. Berita tersebut telah disiarkan oleh beberapa akhbar tempatan termasuk The Malaysian Insider yang melanggan perkhidmatan berita Bernama.

“Saya menyebut dengan pasti bahawa terdapat beberapa tangan yang cukup berkuasa tetapi tersembunyi yaang inginkan perkara tersebut berlaku. Sebabnya ialah untuk memusnahkan kredibilit dan /atau melumpuhkan keupayaan saya serte menghalang saya dari memberi bukti-bukti terhadap Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail dan ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan kerana mereka-reka bukti di dalam kes mata lebam pada 1998 yang melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim,” kata Mat Zain di dalam satu kenyataannya.

Mat Zain, yang mengambil opsyen pencen awal pada 2001 sebagai Ketua CID KL, berkata dia percaya ntis kebangkrapan ada kaitan dengan rayuannya kepada Badan Penasihat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) untuk membersihkan namanya selepas badan itu hanya membersihkan nama Gani dan Musa dari tuduhan memalsukan bukti yang diadukan oleh Anwar.

“Saya mempunyai sebab untuk mempercayai pihak pendakwaan telah menjangka lebih awal yang Anwar pasti akan membangkitkan sewaktunya kesnya dibicarakan mengenai isu pemalsuan bukti kes mata lebam. Bukti yang saya miliki menjadi penting di ketika itu. Justeru itu pilihan yang ada ialah memusnahkan kredibiliti saya.

“Sekalipun pendedahan (mengenai kebankrapan) mungkin menimbulkan keadaan tidak senang untuk saya dan keluarga saya, namun saya menerimanya sebagai satu hikmah dan ia akan hanya meningkatkan iltizam saya untuk mendedahkan hal yang sebenar terhadap episod mata lebam itu.

“Percayalah, bukan kes ini sahaja yang kedua-dua itu terlibat. Terdapat beberapa kes lain yang sama gemparnya. Kebenaran akan tetap terserlah,” kata Mat Zain.

Beliau mendakwa beliau menyiasat kes insiden mata lebam tanpa takut atau berpihak dan kenyataannya direkodkan sebanyak lima kali oleh pelapor kepada SPRM, Badan pencegah Rasuah(BPR) ketika Anwar membuat laporan pada Julai 1, 2008 bahawa Gani, Musa, Mat Zain dan Dr Abdul Rahman Yusof telah memalsukan laporan perubatan berhubung serangan berkenaan.

Tetapi Pengerusi SPRM Datuk Seri Ahmad Said Hamdan telah mengumumkan pada Mac 3 bahawa tiga ahli panel bebas telah menyemak kertas siasatan dan membersihkan Gani dan Musa dari prosiding salahlaku jenayah menyebabkan Mat Zain kemudian merayu keputusan berkenaan.

“Walau bagaimanapun, saya perlu nyatakan bahawa Perdana Menteri tidak pernah diberitahu tentang hal sebenar dan keseuruhan fakta berkenaan isu ini. Jika kebenaran diberitahu, saya yakin PM telah mengambil tindakan yang sepatunya,” tambah Mat Zain.

Beliau menyatakan bahawa beliau telah mengarahkan peguamnya untuk memeriksa hal kebankrapan yang diwarwarkan kerana beliau tidak pernah menerima sebarang notis berhubung dengan saman dari peniaga Yap Thoong Choan, 72, di Damansara Heights, yang difailkan pada Ogos 10, 2004, terhadap Mat Zain di Mahkamah Session Bandar Baru Bangi Sessions menyatakan baki RM250,000 pinjaman yang belum dibayar.

Dinyatakan di dalam dakwaan terhadap Mat Zain, 60, telah mengambil pinjaman RM500,000 melalui satu perjanjian yang ditandatangani oleh kedua-dua pihak pada Feb 22, 2002, dan bersetuju untuk menyelesaikannya pada atau sebelum Ogos 21, 2002.

Yap berkata setakat ini, Mat Zain telah membayar RM250,000 dari jumlah tersebut. Satu surat tuntutan telah dikeluarkan untuk baki RM250,000, pada Julai 14, 2004, telah dihantar kepada Mat Zain tetapi beliau gagal untuk membayarnya. Mahkamah Tinggi Shah Alam High pada April 21 tahun ini telah mengeluarkan notis kebankrapan ke atas Mat Zain memerintahnya untuk membayar RM250,000 dengan faedah dan kos, menjadikan jumlahnya RM288,824.92. Terjemahan bebas oleh GB

No comments

Powered by Blogger.