zambry ibarat selsema babi!

Zambry Abd Kadir sengaja mereka-reka cerita kononnya ada menerima maklumat pihak tertentu mahu mengadakan demonstrasi jalanan ketika berlangsungnya sidang Dewan Undangan Negeri (DUN), 7 Mei ini.

"Saya dimaklumkan tujuan demonstrasi itu diadakan untuk `bersaing' dengan sidang DUN bagi menentukan siapa yang lebih kuat.

"Ini bukan langkah bijak kerana Sidang DUN diadakan bukan mencari gaduh atau menunjuk kekuatan dengan sesiapa, sebaliknya untuk membahaskan program pembangunan bagi faedah rakyat," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis kesyukuran pelantikannya sebagai Menteri Besar anjuran Umno Pasir Salak di Kompleks Felcra Seberang Perak dekat sini, malam tadi.

Sebenarnya Zambry cuba meminta pihak polis memberikan kawalan terhadap Bangunan Perak Darul-Ridzuan dimana sidang DUN tersebut akan di adakan seterusnya menjadi sebab kepada campurtangan pihak polis di hari tersebut untuk menahan mana-mana ADUN Pakatan Rakyat supaya mereka (kerajaan haram) dapat berbuat apa-apa yang mereka suka di dewan undangan tersebut.

Demikian pandangan beberapa penganalisis politik Perak yang menyifatkan kenyataan Zambry tersebut sebagai satu muslihat untuk menjustifikasikan tindakan polis nanti.

Ini dapat dilihat dengan kenyataan Zambry yang berkata, beliau yakin pasukan keselamatan akan mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana pihak yang menganjurkan demonstrasi jalanan yang bercanggah dengan undang-undang selain mengadakan kawalan ketat di luar bangunan Perak Darul Ridzuan sepanjang sidang DUN dari 7 hingga 13 Mei ini bagi memastikan perjalanan persidangan itu berjalan lancar.

"Ada kemungkinan pihak Zambry seperti golongan PEKIDA akan dipanggil untuk melakukan provokasi seperti hari persidangan di bawah pokok beberapa bulan lalu," tegas seorang rakyat Perak.

Kerajaan kudeta Perak telah memanggil persidangan DUN 7 Mei ini dengan berharap mengusulkan pemecatan Sivakumar sebagai Speaker untuk digantikan dengan ADUN BN. Zambry yang gagal untuk mendapatkan perisytiharaan dari Mahkamah Persekutuan bahawa beliau sebagai MB yang sah telah bertindak melangkaui kkeputusan mahkamah tersebut dengan meneruskan untuk mengadakan persidangan pada 7 Mei ini dengan alasan telah mendapat perkenan Sultan Perak.

No comments

Powered by Blogger.