Umno macam buku, perangkapnya mudah dibaca!

Ahmad Lutfi Othman

PEMIMPIN PAS, saya kira, sudah memberi jawapan muktamad terhadap pelawaan Umno untuk "bersatu" atau "berunding" mengenai perpaduan Melayu. Orang yang jahil politik pun tahu bahawa Umno tidaklah mengharapkan sangat ajakannya itu menjadi kenyataan. Umno yang hampir lemas hanya mahukan persefahaman dalam Pakatan Rakyat terjejas dan PAS dicurigai oleh rakan-rakannya.

Keretakan dalam Pakatan - apatah lagi apabila tercetus rasa "dikhianati" - boleh melemahkan kesepaduan yang terjalin selama ini.

Lebih buruk lagi, keyakinan rakyat yang bersedia untuk menukar kerajaan dalam pilihan raya akan datang, tergugat dengan teruk. Dalam politik, kepercayaan rakyat adalah aset yang cukup besar dan pantang untuk dinodai. Tetapi bagi Umno, sama ada PAS menolak atau menerima "pinangannya", ia tidak rugi apa-apa.

MENCUBA NASIB

Selepas menggambarkan melalui manipulasi media bahawa kepentingan Melayu terancam selepas pilihan raya Mac 2008, Umno "mencuba nasib" dengan melontarkan isu perpaduan, dan pada kiraannya, jika pemimpin PAS menolak, maka akan dilabelkan bahawa parti Islam itu bersikap angkuh, egois serta "gila kuasa" meskipun "terpaksa memperjudikan nasib bangsa sendiri".

Dalam masa sama, imej Dato' Seri Anwar Ibrahim, sebagai tenaga utama dan pemersatu Pakatan, turut cuba dicemarkan, khususnya pada pandangan orang Melayu, apabila dikaitkan hubungannya dengan Yahudi.

Pada awalnya, kebimbangan sesetengah pihak terhadap PAS, mungkin ada asas. Ya ... dalam politik, banyak perkara ditentukan oleh persepsi walaupun ia mungkin tidak berasas sama sekali. Strategis dalam Umno juga melihat hal ini. Bukan sahaja Pakatan mahu "dihuru-harakan", malah dalam PAS sendiri, kalau ada ruang, mahu "diadu-dombakan".

TIDAK MAHU DIJERAT

Tentulah mudah untuk menolak cadangan perpaduan yang sarat dengan motif politik itu, namun PAS tidak mahu dijerat atau terperangkap dengan kontroversi yang tidak berfaedah, atau terus-terusan bersikap defensif.

Berdepan pengundi kelas menengah atau yang mahir-arif dengan sepak terajang politik, yang terdedah kepada pelbagai sumber maklumat, adalah tidak menjadi masalah besar, tetapi konstituensi tradisi PAS dilihat masih mudah dipengaruhi propaganda murahan Umno.

Lagi pula PAS harus sentiasa konsisten mendasari hujah-hujah agama atas apa jua gerak politiknya. Selain perlu menjelaskan konsep dan prinsip Islam, terutama berkaitan dengan perpaduan, berdasarkan al-Quran dan Sunnah, PAS juga harus istiqamah dengan pelbagai eksperimen politiknya.

Mungkin kepada parti-parti lain, keputusan lebih mudah dibuat, tetapi bagi PAS, umum memerhatikan dengan cermat apakah tindakannya melanggar asas-asas agama yang menjadi paksi kegiatan siasahnya.

Dari segi ini PAS boleh berbangga dengan rekod cemerlangnya. PAS tidak pernah mengkhianati persefahaman politik walau dengan siapa pun ia berhubung.

MERONGKAI IKATAN

Dalam politik, kesempatan dan peluang sentiasa terbuka, namun PAS tetap memegang dengan janji. Justeru, tidak timbul PAS akan meninggalkan rakan-rakan dalam Pakatan, biar sehebat mana pun ganjaran ditawarkan, memandangkan persefahaman sudah dibentuk sebelum pilihan raya lagi. Buruk sekali imej pihak yang merongkai ikatan janji disebabkan keghairahan mengejar kepentingan sempit.

Malang bertindan bagi pemimpin Umno jika mereka merasakan PAS mudah termakan dengan umpan politik itu, apatah lagi jika memandang pimpinan PAS naif untuk mengesan perangkap yang dipasang.

PAS sebuah parti yang cukup berpengalaman merentasi segala komplot dan pakatan jahat. Ia bukan saja terbukti berjaya melepaskan diri daripada kepungan musuh, tetapi selepas itu dapat melonjakkan lagi pengaruhnya.

PELUANG TERBUKA

Kini peluang PAS terbuka luas. Rakyat sudah berani melakukan perubahan dan memberi kesempatan buatnya membuktikan keupayaan. Pengaruhnya melangkaui wilayah tradisi. Tiada siapa menduga PAS tiba-tiba diberi amanah mengetuai kerajaan negeri Perak, meskipun dalam tempoh singkat, sebelum dijatuhkan secara tidak demokratik.

Sokongan pengundi Melayu tidak pernah lari, biarpun terpaksa mengakui Umno masih mendahului di kawasan pinggir bandar. Hubungannya dengan masyarakat bukan Melayu makin intim. Tidak menang tangan pemimpinnya menghadiri majlis penerangan, termasuk di gereja dan kuil. Segala tohmahan buruk terlerai begitu sahaja.

REHATKAN UMNO


Beberapa kenyataan Tuan Guru Presiden PAS bagi memperkasakan pengaruh PAS, terutama di kawasan Melayu, bagi "merehatkan" Umno yang terbukti gagal memikul tanggungjawab, amat menarik.

"Sudah tiba masanya Umno-BN berehat dan bercuti untuk membina partinya dan membentuk dirinya semula. Sebagaimana yang berlaku dalam negara demokrasi, dia boleh kembali berkuasa selepas diperbaiki dan kita boleh buat silap kalau kita memerintah," katanya dalam wawancara bersama wartawan Harakah pertengahan Julai lalu.

Beliau turut menggariskan cabaran besar PAS, iaitu bersedia untuk mengubah minda orang Melayu agar kembali kepada Islam dan tidak bermusuh dengan bangsa-bangsa lain di negara ini.

"Umno setiap kali tersepit akan menimbulkan isu kemelayuan dan sikap fanatik yang boleh menghuru-harakan negara," kata Ustaz Abdul Hadi Awang.

Beliau memandang serius prestasi setiap wakil rakyat, apatah lagi kerajaan negeri yang diterajui PAS, serta keupayaan wakilnya dalam kerajaan campuran.

Ustaz Abdul Hadi mahu mereka menunjukkan keikhlasan dan tidak menipu dalam menunaikan tanggungjawab: "Hingga hari ini tahap konsisten wakil rakyat PAS di semua kawasan adalah teguh, tiada yang lompat parti, dan tiada yang khianat dengan janji."

PROSES PENDEMOKRASIAN

Saya sentiasa menekankan bahawa kematangan rakyat dalam menilai percaturan politik makin meningkat dan berkembang dengan pesat. Proses pendemokrasian tidak boleh disekat lagi.

Sampai ketikanya nanti setiap pelosok kampung akan diterjah dengan informasi tanpa saringan. Apa pun para aktivis harus proaktif bagi mempercepatkan proses itu, bukan hanya menunggu.

Dan harus diingat, apabila pengundi bijak memilih, ia tidak secara automatik menguntungkan Pakatan jika rakyat melihat kita juga tidak berupaya memenuhi harapan tinggi mereka.

Sikap Ustaz Hadi terhadap amalan demokrasi jelas terpancar apabila beliau mengingatkan fenomena silih bergantinya pemerintahan: "Parti yang demokratik ikhlas dalam menyelamatkan negara. Apabila parti pemerintah terbabit dengan skandal, lemah dalam pentadbiran, mereka terbuka untuk rakyat menolak dan bagi parti lain memerintah, seterusnya parti itu memulihkan diri mereka."

UMNO MACAM BUKU

Seorang teman yang sering menonton sinetron Indonesia di TV9 "menyesuaikan" dialog yang digemarinya: "Umno ini macam buku."

Saya bertanya bodoh, "apa kena dengan buku pula?"

"Yalah," sambutnya, "ia mudah dibaca ... strateginya mudah dibaca!" Beliau merujuk kepada usaha Umno untuk memerangkap PAS dengan ajakan perpaduan yang kini "tidak laku" lagi.

No comments

Powered by Blogger.