Bukti PAS Di Yakini Dan Dihajati

 Dato Sri Khir Toyo mengakui bahawa beliau menawarkan PAS untuk menjadi Menteri Besar Selangor sekiranya PAS sudi untuk membentuk kerajaan bersama Umno. Kelmarin Pengerusi Badan Perhubungan Umno Perak, Tan Sri Tajol Rosli juga menawarkan jawatan Menteri Besar Perak kepada PAS dan jumlah Exco yang banyak sekiranya PAS sudi bersama untuk membentuk Kerajaan.

Semua kita ketahui bahawa Umno mempunyai 26 kerusi DUN dan PAS mempunyai 6 kerusi DUN. Namun mereka secara terbuka sanggup untuk memberikan kerusi Menteri Besar kepada PAS dan jumlah Exco yang banyak. DAP yang mempunyai 18 kerusi DUN bersama PKR yang mempunyai 7 kerusi DUN, namun semua sedia maklum betapa sukarnya mereka untuk mengiktiraf keputusan baginda Sultan Perak yang memilih Dato Sri Nizar sebagai Menteri Besar. Hatta PAS hanya diberi 1 sahaja kerusi Exco. Ketamakan DAP sehinggakan mahu memastikan Speaker dan Timbalan Speaker dibolot oleh mereka.

Di Selangor, Umno mempunyai19 kerusi DUN dan PAS mempunyai 7 kerusi DUN. Namun dalam lamaran Khir Toyo kepada PAS, mereka sanggup berMenteri Besarkan PAS dan sejumlah Exco kepada PAS. PKR dengan 15 kerusi DUN dan DAP yang mempunyai13 kerusi DUN di Selangor tetapi dimaklumkan mereka cuba membolot kerusi yang ada dan membelakangkan PAS dalam banyak keputusan.

Di Kedah, Menteri Besarnya mengumumkan satu kerusi Exco buat DAP yang hanya mempunyai 1 kerusi DUN di Kedah sebelum Pakatan Rakyat dilancarkan. Satu sikap berjiwa besar oleh kepimpinan PAS di Kedah, walaupun kerusi Exco tersebut diisi oleh PKR akhirnya, namun Kerajaan PAS Kedah telah menawarkan kepada DAP. Cuba kita lihat di Pulau Pinang, PAS mempunyai 1 kerusi DUN tunggalnya melalui Hj Hamdan, namun tiada sebarang jawatan diberikan kepada PAS atas dasar Pakatan Rakyat.

PAS masih setia bersama Pakatan Rakyat walaupun cuba disisihkan oleh PKR dan DAP. Kenyataan Karpal yang menyelar rumahtangga PAS atas nama Pakatan Rakyat adalah satu kenyataan yang dangkal. PAS yang menghormati prinsip dan ‘rumahtangga’ jiran sangat jelas, sebagai contoh apabila Ketua Menteri Lim Guan Eng melantik ‘orang kanan’ Gerakan sebagai pemegang kerusi utama GLC Pulau Pinang dan insiden lantikan ‘orang kanan Gerakan Wilayah Persekutuan’ untuk mengangotai jawatan kuasa tertentu di Selangor. Namun atas semangat setia-pakatan, PAS menghormati keputusan yang dibuat. Malangnya hanya PAS yang menghormatinya, tidak bagi DAP dengan kenyataan sinis Pengerusinya Karpal yang mempertikaikan urusan dakwah PAS.

Dalam keadaan sekarang PAS sepatutnya dilayan sebagai RAJA kerana tanpa PAS, tidak akan ada Kerajaan di Perak dan Selangor. PAS boleh mengambil jalan mudah berisiko dengan menerima tawaran dangkal Umno untuk membentuk Kerajaan di Perak dan Selangor. Tapi PAS tolak. Satu kredit buat PAS kerana berjaya dilihat sebagai kuasa penentu, secara tidak langsung mengiktiraf kepimpinan PAS serta kredibilitinya sebagai sebuah parti dan prinsipnya.

PKR dan DAP perlu melihat scenario yang berlaku sekarang dalam jiwa yang besar dengan meniktiraf kewujudan PAS. Disaat PAS dicari lawan, disaat yang sama PAS cuba disisih oleh kawan. Oleh yang demikian. Pemimpin PKR dan DAP perlukan bermuhasabah akan pengorbanan yang telah dibuat oleh PAS.

No comments

Powered by Blogger.