Mesyuarat Jawatankuasa Agung Pas Esok Panas

BESOK Jawatankuasa Agung Pas akan mengadakan mesyuarat bersama Majlis Syura Ulama di ibu pejabat Pas Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur. Mesyuarat berkenaan dikira penting bagi menentukan berhubung isu kerjasama ataupun muqabalah dengan Umno.

Khabarnya mesyuarat esok dijangka hangat kerana ia akan menjadi medan perdebatan dan tarik tali antara dua kumpulan; yang bersetuju untuk muqabalah dengan Umno dan satu lagi yang tidak bersetuju.

Mereka yang tidak bersetuju akan mempertahankan pendirian mereka habis-habisan. Kebetulan pula mereka yang menentang sebarang rundingan dan kerjsama dengan Umno terdiri dari golongan muda yang dianggap profesional dalam Pas. Mereka juga dikenali sebagai sahabat dan rakan baik Anwar Ibrahim.

Sekiranya mereka menentang muzakarah atau muqabalah itu kerana takut Pas terjerut dalam talihitam Umno, tindakan mereka dikira tepat. Sebaliknya kalau usaha itu kerana hendak mempertahankan perbadi Anwar ia adalah silap dan tidak relevan. Peribadi seseorang tidak boleh ditukar dengan perjuangan.

Bagi mereka yang setuju pula mengambil sikap dan pendirian seperti mana yang diputuskan Majlis Syura Ulamak. Kebanyakan mereka adalah tokoh asal dan veteran PAS. Yang berjuang lebih lama berbanding dengan golongan muda berkenaan yang ternyata bangkit bersama Pas sewaktu arus reformasi yang dilaungkan Anwar berlaku. Sebelum ini mereka di luar Pas bahkan ada yang menjadi ahli Umno dan waktu itu bermusuh dengan Pas.

Majlis Syura ulama yang sebelum ini kurang senang dengan tindak tanduk golongan berkenaan dikatakan akan memberi kata dua besok. Khabarnya majlis itu akan mengambil sikap tegas sesuai dengan kedudukan mereka yang dijamin perlembagaan Pas.

Khabarnya kalau keputusan dan kedudukan mereka tidak dihormati sampai ada yang akan mencadangkan supaya perlembagaan Pas dipinda sahaja untuk mengapuskan majlis syura. Kalau ini terjadi ia sudah sampai ke peringkat parah.

Di pihak golongan muda turut membuat provokasi sama. Ada desas desus kedengaran satu usul hendak dikemukakan supaya undi tidak percaya dikenakan ke atas timbalan presiden Pas Nasharudin Mat Isa. Alasannya kerana Nasarudin membuat kenyataan andaian bahawa orang Melayu percayai yang Anwar kaki liwat.

Mesyuarat esok membimbangkan. Jika masing-masing tidak mengawal diri masing-masing ia boleh membawa bahanan. Eloklah sebelum melangkah ke bilik mesyuarat semuanya beriftighfar sebanyak mungkin dan ingatlah apa juga keputusan hendak diambil demi agama, bangsa dan tanah air dan bukan demi manusia. Sekiranya berlaku perbalahan dan bermasam muka hanya gara-gara mempertahankan batang tubuh seseorang alangkah sedihnya.

Semoha Allah selamatkan mesyuarat besok!

No comments

Powered by Blogger.