Antara yang naik dan yang jatuh

Tadi saya sempat mengunjungi laman yang dikendalikan oleh sahabat saya Sdr Anuar di
http://www.umno-reform.com/ . Saya terus terpaku pada suatu surat yang dimuatkan oleh Anuar dalam lamannya yang ditulis oleh seorang Ketua Umno Cawangan. Bahagian akhir suratnya berbunyi:

Darah yang mengalir ditubuh ini dan selagi nyawa dikandung badan akan terus memperjuangkan UMNO parti keramat ini walaupun ada segelintir ahli yang mula berpaling tadah dengan melihat sikap pemimpin di atas yang tiada kesudahan untuk menyelesaikan kemelut politik UMNO waktu kini.

Diharap lupakan sengketa sesama sendiri, fikirkan kami di bawah ini yang terpaksa berdepan dengan ahli-ahli yang mula goyah pendiriannya. Jemputlah kami ketua-ketua di cawangan untuk memberi penjelasan yang jelas atau rendahkan diri untuk turun ke cawangan-cawangan.

Jangan pula ahli-ahli kita mengiakan apa yang dikata pihak pembangkang bahawa pemimpin UMNO penuh dengan keangkuhan. Saya percaya rakyat masih sayangkan UMNO Parti Melayu yang membela bangsa Melayu, ini dapat didengar perbualan dikedai-kedai kopi. Saya percaya mereka akan kembali kepada UMNO jika kita terus menunjukkan kematangan politik seperti mana kehendak masa kini.

JANGAN DIRINTIH KEKECEWAAN, ATUR LANGKAH UNTUK MARA, BULAN PASTI GERHANA. KERIS KERAMAT UMNO TERUS DIPERASAP AGAR SEMANGAT KEKAL MEMBARA. SANG SAKA BANGSA MEGAH DIANGKASA. SAYA PASTI BERSAMA.Hidup UMNO Hidup MELAYU dinusantara. Wassalam

Demikianlah bersemangatnya saudara kita seorang Ketua Umno Cawangan (yang tidak disebutkan dimana cawangannya itu). Saya percaya cawanganbeliau terletak dalam salah sebuah negeri yang Umno hilang kuasa, mungkin di Kedah, Perak atau Selangor. Tak mengapalah. Memang semangat seumpama ini diperlukan untuk menghidupkan sebuah oraganisasi yang telah ditolak rakyat. Tetapi cukupkah dengan hanya semangat?

Realiti politik hari ini menunjukkan rakyat, tidak kira Melayu, Cina atau India, sudah jauh lebih matang dan rasional. Mereka sudah berani mencuba, dan PRU ke 12 lalu adalah usaha pertama rakyat Malaysia dalam membuat percubaan, iaitu menolak parti yang secara tradisi mereka terima dan sokong dan memberi kepercayaan kepada parti dan kumpulan lain.

Mengapa mereka mencuba? Ini kerana mereka sudah tidak yakin, malah mual dan bosan dengan kepimpinan BN dan Umno yang ada. Ia bukan isu mengiakan apa kata pembangkang, tetapi ianya sesuatu yang mereka rasai dan tempuhi sendiri.

Kini keputusan telah mereka buat, Umno dan BN sedang masing-masing merawat luka masing-masing. Mampukah luka tadi sembuh atau mungkinkah ia semakin parah dan membawa maut? Yang pastinya lebih tercabar kini adalah Pakatan Rakyat: PAS, PKR dan DAP. Rakyat menaikkan mereka kerana bosan dan benci pada Umno dan BN khasnya di lima buah negeri. Kalau Pakatan Rakyat ini mampu memimpin rakyat dengan adil, telus dan bersih, jauh lebih baik dari Umno dan BN, saya yakin yang Umno dan BN tidak akan mampu bangkit-bangkit kembali malah akan turut kecundang di negeri-negeri lain pula selepas ini.

Perasaplah keris keramat tadi dengan apa jenis kemenyan sekalipun, dan julanglah sampai kelangit sekalipun Sang Saka Bangsa, tetapi jika Pakatan Rakyat mampu mengisi kekosongan Umno dan BN dengan kepimpinan yang luarbiasa, keris dan sang saka tadi akan sekadar bertenggek di muzium untuk ditontoni rakyat bila perlu.

Namun jika Pakatan Rakyat ini sekadar retorik. Perangai dan aksi pemimpinnya saling tak tumpah macam yang ditolak rakyat, ego, angkuh, sombong, mendabik dada dan lebih parah algi rasuah dan salah guna kuasa juga, ketika itu rakyat akan kembali mencari keris karat tadi serta sang saka yang luntur, Pakatan Rakyat jangan harap untuk naik-naik lagi.

Oleh itu hargailah amanah yang diberi ini, ini bukan masa untuk mencari pengaruh dan kedudukkan, apalagi untuk menolak dan mencantas sesama kawan, rakyat naikkan kita untuk melihat kita lebih baik dari musuh kita. Kalau kita berjaya insyallah kekallah kita sebagaimana sahabat-sahabat di Kelantan, jika tidak.........

roslan sms

No comments

Powered by Blogger.