baiknye che alwi................

Ketua pembangkang baru lenyapkan pendekatan konflik Annuar Musa
Lanjusoh
Tue Apr 29, 08 4:14:54 pm MYT
KOTA BHARU, 29 April (Hrkh) ? Ketua Pembangkang Dun Kelantan, Datuk Mohd Alwi Che Amat hari ini memberi jaminan akan menggunakan pendekatan lebih rasional untuk bekerjasama dengan kerajaan negeri bagi faedah rakyat.

Ia sekaligus mengenepikan pendekatan ?konflik semborono? yang pernah digunakan ketua pembangkang penggal lalu, Datuk Seri Annuar Musa.

Perkembangan tersebut sekaligus membayangkan era kepemimpinan Annuar yang dikatakan bakal berundur sebagai Pengerusi Perhubungan Umnno Kelantan, semakin tenggelam.

Alwi (BN ? Kok Lanas) ketika mengambil bahagian membahas Enakmen Perbekalan Tambahan pada persidangan Dun berkata, enam Adun BN tidak akan menentang perkara yang memberi kebaikan kepada rakyat.

?Orang yang menentang perkara baik dirancang kerajaan negeri adalah sesuatu yang tidak wajar berlaku. Pertembungan tidak akan wujud lagi.

?Lagi pun kita di dalam dewan ini semuanya orang Islam dan tidak ada orang bukan Islam. Saya mempertahankan Islam sejak dari dahulu sehingga sekarang,? katanya.

Sebelum itu beliau menerima ucapan tahniah daripada anggota Exco, Datuk Takiyuddin Hassan kerana pendekatan yang cuba dibawanya berbeza jauh berbanding era ketua pembangkang penggal lalu.

Malah ada pihak mengandaikan Alwi merupakan tokoh paling sesuai untuk menggantikan Annuar di Perhubungan Umno Kelantan. Lebih-lebih lagi beliau dilantik sebagai Setiausaha Politik baru Perdana Menteri.

Menurut Alwi masalah yang timbul membabitkan rakyat biarlah diselesai bersama wakil rakyat BN atau PAS tanpa unsur-unsur penentangan.

Sebab itulah kata beliau sejak dilantik menjadi Ketua Penerangan Umno Kelantan lima tahun lalu, beliau melarang penceramah-penceramah Umno memburukkan peribadi pihak lawan.

Malah dengan agak panjang lebar beliau menjadikan contoh pertelingkahan di antara Saiyidina Osman dan Muawiah yang berlaku di zaman para sahabat sebagai contoh.

Dalam ucapan yang sama beliau menegaskan sedia untuk membuka pintu yang luas bagi menyelesaikan masalah dihadapi kerajaan negeri sebagaimana diamalkan Perdana Menteri.

?Sebab itulah Kelantan mendapat peruntukan yang besar dalam Rancangan Malaysia Ke Sembilan iaitu sebanyak RM7.6 bilion. Malah saya juga perjuangkan penubuhan Universiti Malaysia Kelantan (UMK) biar pun ada pemimpin lain tidak mahu.

?Mereka (pemimpin Umno) yang menentang menganggap tidak perlu universiti memandangkan Kelantan bukan diterajui BN. Namun saya tetap perjuangkan sehingga akhirnya ia menjadi kenyataan,? ujarnya.

Beliau juga mencadangkan kerajaan negeri membuat pindaan terhadap peraturan bagi memastikan tanah-tanah pertanian tidak diubah kepada kegunaan lain.

Menurutnya keluasan tanah padi di Kelantan sekarang semakin sempit kerana telah digunakan bagi kegunaan lain termasuk perumahan dan industri.

Biar apa pun Alwi yang mengambil posisi ketua pembangkang Dun Kelantan dilihat pemerhati politik mengulangi kenyataan yang sering kali dibuat Annuar pada penggal lalu menjanjikan memberi kerjasama kepada kerajaan negeri.

Namun janji-janji yang ditabur di dalam dewan tidak dilaksanakan. Kini Adun baru Kok Lanas cuba membawa mesej serupa menjanjikan perpaduan dan kerjasama erat dengan nada yang lebih sederhana.

Bagi Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan, Datuk Husam Musa, pemimpin Umno Kelantan tidak menunaikan janji melantik dua wakil kerajaan negeri dalam Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu (Kada) sehingga sekarang.

?Bagaimana hendak meningkatkan hubungan di antara kerajaan negeri dan agensi yang diketuai pemimpin Umno memandangkan Kada sehingga kini tidak melantik dua wakil sebagaimana ada dalam Akta Kada.

?Malah seorang menteri baru-baru ini membuat kenyataan tidak mahu lagi menyalurkan geran kepada perbadanan kemajuan ekonomi negeri di lima negeri diterajui Pakatan Rakyat.

?Di Pulau Pinang juga kerajaan pusat mahu mewujudkan sebuah jawatankuasa khas seperti Jabatan Pembangunan Persekutuan di Kelantan bagi menyelaras projek di bawah Persekutuan,? katanya.

Biar pun begitu ramai mahu melihat sejauh mana keikhlasan Alwi, kerana janji-janji Annuar sebelum ini tidak lebih sebagai retorik politik yang indah di bibir. -

kerabu: baiknye dia...orang mana ni....kita tengok la baik macam mana....ambo kenal doh!!!!!!!

No comments

Powered by Blogger.