apa yang karpal nak lagi?????


Pengerusi DAP Karpal Singh tidak mahu PAS atau mana-mana pemimpinnya termasuk Mursyidul Am dan Presidennya untuk menyatakan hasrat mahu memperjuangan lagi Negara Islam di Malaysia. Karpal mahu PAS menggugurkan agenda tersebut dari pejuangan partinya. Mengapa? Sebab kata beliau, Malaysia adalah sebuah negara sekular, dan ianya harus kekal begitu.

Oleh itu demi melayan kemahuan Karpal ayuhlah kita ubah PAS. Selepas ini jangan lagi PAS menjadi Parti Islam, sebab negara sekular tidak ada ruang untuk itu, dan tuntutan Karpal itu "valid" dan perlu diraikan. Mungkin perkara pertama yang perlu dilakukan adalah meminda Perlembagaan PAS dengan mengubah nama PAS kepada yang lain yang lebih relevan, mungkin Parti Kebajikan atau Parti Kesejahteraan.

Selepas itu PAS juga perlu memansuh beberapa perkara asas dalam Perlembagaannya antaranya Fasal 3 yang menyebut: Dasar PAS ialah Islam. Tukar sahaja kepada "kebajikan" atau "keadilan". Mansuh juga Fasal 4 yang menyebut: Seruan PAS ialah ALLAHU AKBAR. Tukar sahaja kepada "Salam sejahtera" atau apa sahaja yang seumpamanya. Bagaimana pula dengan Fasal 5 yang menggariskan "tujuan" PAS? Ia menyebut bahawa antara "tujuan" PAS adalah memperjuangakn sehingga terlaksana nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukum menuju keredhaan Allah. Ini tidak boleh kalau tuntutan Karpal mahu dilayan. Walaupun semangat peruntukkan itu telah kekal sejak penubuhan PAS pada 24 November 1951, namun demi Karpal eloklah ianya dimansuhkan sama-sekali. Cari sahaja tujuan lain yang tidak membawa konotasi Islam.

Begitu juga Fasal 6 yang memuatkan "usaha-usaha" PAS, mungkin dengan kerjasama Karpal kita boleh tubuhkan satu Jawatankuasa untuk menyemak semula Perlembagaan PAS. Jangan lagi ada walau sedikit unsur ke arah sebuah peradaban Islam. Hati Karpal perlu dijaga.
Saya percaya siapa sahaja ahli dan pendukung PAS yang tulin, yang membaca perenggan-perenggan di atas pasti panas hatinya, malah saya yang menulis pun sebenarnya tidak tergamak tetapi begitulah kalau kita berpendirian perlu untuk melayan tuntutan Karpal itu, pemimpin tertinggi DAP, yang dengannya kita berkongsi kuasa demi kebaikkan semua.

PAS adalah parti Islam, PAS adalah galang-ganti kepada penubuhan Hizbul Muslimin yang ditubuhkan pada 14 Mac 1948 dan kemudiannya diharamkan penjajah British. Perjuangan PAS sejak dahulu, dalam keadaan lemah dan terhina atau dalam keadaan kuat dan mulia, begitulah iaitu berpegang teguh untuk melaksanakan nilai-nilai kehidupan Islam, yang terbukti universal dan boleh diterima semua.

Kerana Islam inilah PAS berjaya membentuk kekuatan ahli dan jentera yang sangat berdisiplin, yang berkorban secara sukarela tanpa mengira upah atau ganjaran. Kekuatan ini bukan hanya diakui oleh lawan malah diiktiraf oleh semua termasuk ahli-ahli dan pimpinan parti Karpal sendiri. Siapakah yang telah berjaya meyakinkan orang-orang Melayu Islam untuk mengundi dan menerima DAP jika tidak jentera ini, siapakah yang telah memenuhi tenaga pilihan raya, polling dan counting agent termasuklah untuk calon-calon DAP jika tidak dari jentera ini. Di kerusi-kerusi "marginal" dimana DAP sangat memerlukan undi orang-orang Melayu untuk menang, siapakah yang telah bekerja mendapatkan kecenderungan ini jika tidak dari jentera ini.

Ramai ahli-ahli dan pemimpin PAS percaya yang ruang perlu diberikan untuk terus menerang dan memahamkan akan dasar dan perjuangan PAS khasnya kepada rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat. Usaha ini malah sedang diteruskan dengan gigih bukan hanya kepada PR tetapi kepada seluruh rakyat Malaysia. Cumanya sebagai kawan tindakkan Karpal akan menghiris perasaan kawan, dari situ akan timbul kebencian dans eterusnya ketegangan.

Suatu sikap dan pendirian segera perlu diambil. PAS bukan parti yang terdiri dari 10-20 orang, bilangan ahli-ahlinya berpuluhan ganda lebih besar dari DAP. Jangan sampai ahli-ahli PAS hilang kesabaran dan menuntut sesuatu yang akhirnya merugikan semua.
Samada kita akur dan melayan karenah Karpal atau kita bersama mempertahankan parti ini, bagaimana?

2 comments

Yanaam said...

Saya cadangkan Karpal Singh dilantik sebagai penggubal perlembagaan baru PAS.

Sebelum ini, dia dah tunjukkan kebolehannya untuk jawatan Setiausaha Agung UMNO.

web admin said...

saya btl2 xsuka bila karpal sentuh sal islam...

Powered by Blogger.