ROYALTI MINYAK DAN PETRONAS

Kerajaan BN pimpinan Datuk Ahmad Said yang menguasai negeri Terengganu tidak menjadi jaminan untuk rakyat di bawahnya menerima semula habuan royalti minyak yang akan digunakan untuk pembangunan negeri ini.

Ini kerana Datuk Ahmad Said bukan pilihan utama Pak Lah. Pada pandangan Pak Lah, pihak istana mencari masalah dengan pimpinan BN maka seharusnya negeri ini menerima hukuman yang sewajarnya. Sesama BN sendiri pun boleh menerima hukuman, inikan pula jika parti lain yang memerintah.

Itulah masalahnya jika sebuah parti pemerintah yang terlalu lama memerintah tanpa sebarang pegangan prinsip agama yang baik (tidak kiralah apa agama pun), tidak ada peri kemanusiaan dan keadaan ini adalah seperti DAJAL. "Siapa tidak ikut aku, terimalah pembalasan".

Mereka ini sebenarnya tidak sedar-sedar lagi apa yang berlaku pada pilihanraya yang baru sahaja berlalu. Rakyat sudah mengetahui apa yang kerajaan BN perhabiskan dengan duit PETRONAS ini, cuma belum dapat diambil tindakan undang-undang kerana kerajaan Pusat belum dapat dikuasai oleh Pakatan Rakyat.

Yang paling mudah dilihat pembaziran duit Petronas adalah FORMULA ONE dan KLCC. Apa faedah yang rakyat dapat dengan kedua-duanya. Kalau ada pun hanyalah kebanggaan tetapi hakikatnya, yang miskin semakin miskin dan yang kaya bertambah kaya.

No comments

Powered by Blogger.