Malaysia jadi sosialis

Dewan Rakyat mula bersidang. Bagaimana agaknya anggota pentadbiran awam dan penyokong kerajaan Barisan Nasional akan berdepan dengan 82 orang pembangkang yang terdiri dari berbagai aliran politik yang menamakan diri mereka sebagai Pakatan Rakyat.

Pakatan Rakyat hampir sama dengan muafakat yang memberi maksud sudah dipersetujui satu-satu maksud dan perkara untuk dilaksanakan. Dan biasanya pakatan dan muafakat bercorak sementara. Dengan itu jika diterjemahkan ke Bahasa Inggeris dia lebih kurang dikenali sebagai konspirasi rakyat atau “conspiracy” satu perkataan yang begitu popular di tahun reformasi 1998.

Kerana UMNO punya Presiden dan Malaysia punya Perdana Menteri jika di ibarat sebagai sebuah komputer yang CPU nya berasingan, apa akan terjadi kepada komputer itu? Sudah pasti tidak boleh menerima arahan. Begitulah “Saya Perdana Menteri” Abdullah Hj Ahmad yang “Saya Masih Di sini” kerana CPU berada di Tingkat Empat, Perdana Putra, dan orang-orang yang berada di Tingkat 4 itu hanya memikirkan bagaimana hendak mengaut dan mencari kekayaan sementara Abdullah Hj Ahmad masih berkuasa terutama “master main” nya Kamalludin Ahmad dan Khairy Jamalludin Abu Bakar banyak soalan tidak menjawab soalan.

Pertanyaan dan persoalan utama sekarang adakah benar ADR-Ahli Dewan Rakyat dari Barisan Nasional akan melompat menyokong parti campuran dalam Parti konspirasi yang di Ketuai oleh Anwar Ibrahim?

Jika benar mereka di Tingkat 4, kelulusan hebat-hebat khasnya seorang lelaki Cina yang bernama Vincent Lim Kian Tick; dan berjawatan Setpol - Setiausaha Politik kepada Abdullah Hj Ahmad, sudah lama desas desus itu ditamatkan atau sudah tidak lagi menjadi gosip politik sehingga menyebabkan semua orang menggelabah dan ada yang mengatakan tidak boleh dipandang ringan.

Kenapa Barisan Nasional kalah teruk di enam negeri yang termasuk Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur . Jawapannya mudah? Kerana sekian lama Barisan Nasional memerintah semenjak 50tahun yang lalu, bukan kah dari Perikatan ke Barisan Nasional dan sebelumnya di zaman penjajah, musuh utama pemegang kuasa samada British atau UMNO/Barisan Nasional ialah “perang kelas” dalam masyarakat Malaysia dalam di semua peringkat kaum.

Kerana pemikir seperti Zulkefli Abdul, Anuar Zaini dan penagih arak Kalimullah Meor Hassan yang gambar menengok arak tersiar dalam satu blog, apakah agaknya yang di nasihatkan kepada Abdullah Hj Ahmad yang menjadi Imam Besar, Islam Hadhari-ada had dan ada harinya. Mereka-mereka ini agaknya yang mencadangkan PAT- Penagih Arak Tegar Zaid Ibrahim menjadi Menteri, kerana kemungkinan Tingkat 4 dan nama-nama di atas adalah sewaktu dengan penagih arak dan bolehlah diambil kesimpulan selama ini Abdullah Hj Ahmad mendapat nasehat dari orang mabuk yang lebih merupakan “air berkata-kata”

Berbalik kepada soalan dakwaan akan terdapat ADR yang sudah bersedia melompat ke pihak pembangkang, jawapan tidak mungkin kerana bagi mereka yang tahu ilmu politik akan menyedari ideologi yang di pegang oleh parti-parti yang menguasai kerajaan dan pembangkang.

Barisan Nasional sebuah parti walau pun di dominan oleh UMNO yang mendakwa sebagai Parti Nasionalis Melayu, dia tidak ada kurangnya dengan 14parti yang lain kecuali PGRM-Parti Gerakan Rakyat Malaysia khasnya sekutu rapat MCA dan MIC ia itu sebuah Parti yang melambangkan klas kapitalis dan birokrat.

Itu sebab bakal pemimpin UMNO mesti di kalangan orang yang bersekongkol dengan sistem kapitalis yang menjadi asas perjuangan dan dipertahankan oleh UMNO. Kerana perwujudan kelas dalam UMNO itu yang menyebabkan berpuluh tahun ahli-ahli UMNO menjadi hamba kepada penguasa yang memiliki harta dan kekayaan. Dan sistem kapitalis dan borjuar pegangan UMNO inilah menjadikan mereka yang tidak setaraf di anggap musuh atau hanya perlu digunakan sahaja untuk mengekalkan kuasa si penguasa.

Sudah beberapa kali dikatakan akan tiba masanya, lembu-lembu UMNO akan sedar dirinya membesarkan UMNO, pada awal nya tanah yang kering kontang, ahli-ahli UMNO setaraf lembu ini yang menjadi pembajaknya tetapi bila tanah menjadi sawah atau hasil pertanian, kesemuanya hasil pembajakan itu tidak dinikmati oleh ahli-ahli UMNO setaraf lembu ini sebaliknya mereka disembelih oleh tuan-tuan tanah yang terdiri dari pemimpin UMNO yang bertaraf pemimpin UMNO seperti Perdana Menteri dan Menteri Besar kerana mempunyai lembu baru.

Kekalahan UMNO kerana dasar-dasar terlalu mempertahankan sistem kapitalis dan pemilik tanah seperti yang dilakukan oleh Mohd Khir Toyo tanpa rasa dan perasaan kemanusiaan menggunakan kekuatan Kerajaan Selangor mengusir setinggan-setinggan tidak kira Melayu, China atau India atas nama pembangunan towkey - towkey pemilik tanah, lainlah tanah-tanah itu untuk kepentingan projek kepentingan awam saperti membuat sekolah atau hospital yang boleh dimaafkan.

Kebanyakan tindakan UMNO dan Barisan Nasional dalam bentuk ekonomi tidak menguntungkan kepentingan rakyat seperti mana aspirasi bapak dan datuk mereka yang berjuang untuk Kemerdekaan ini, sebaliknya nikmat kemerdekaan hanya diperoleh oleh segelintir orang termasuk pemimpin-pemimpin UMNO atau untuk anak dan menantu, itu sebab jarang didapati pemimpin UMNO di peringkat Bahagian yang tidak memiliki rumah dengan harga sejuta ringgit, walau pun rakyatdan orang ramai tahu latar belakangnya.

Kehadiran PKR - Parti Keadilan Rakyat yang mana gabungan saki baki pemimpin Parti Rakyat Malaya yang berpegang kepada ideologi Sosialis Saintifik atau sosialis ilmiah yang bersemboyankan Keadilan, sudah pasti PKR akan meneruskan ideologi yang sama dan sekarang bekerjasama dengan DAP-Demokratik Action Parti atau Parti Tindakan Rakyat yang berfahaman Sosialis Demokrat, dan untuk sementara waktu ini PAS-Parti Islam Setanah Melayu yang dahulunya berjuang untuk kepentingan fundamentalis Islam, ikut sama secara diam kecuali di Kelantan mengamalkan sosialis Islam.

Ini memberi pengertian bahawa sikap Pakatan Rakyat itu ialah mendasari tujuan-tujuan kelas dan memperjuangkan menghapuskan pengenalan kelas tampa mengira kaum, agama dan sebagainya. Bila DAP menawarkan satu jawatan kepada bekas anggota Gerakan, dia bukan satu yang pelik dan menghairankan kerana pada asal penubuhannya PGRM - Parti Gerakan Rakyat Malaysia atau dikenali dengan nama Gerakan ialah mempertahankan penindasan kaum buruh dan perjuangan kelas di tahun menjelang PRU 1969 kerana UMNO dianggap sebuah parti feudal yang tidak membela kaum buruh. Boleh dikatakan tindakan itu macam sirih pulang ke ganggang.


Malaysia sudah melihat bahawa masyarakat kelas menimbulkan banyak masalah dalam proses 50 tahun Kemerdekaannya. Kerana prasangka-prasangka dari golongan yang berkuasa atau kelas menengah misalnya yang tidak wujud di Malaysia selepas DEB-Dasar Ekonomi Baru ditamatkan. Maka itu sebab kelas-kelas ini telah bergabung dalam PRU ke 12 menumbangkan penguasaan 2/3 UMNO/Barisan Nasional di Parlimen.

Kesimpulannya jika ahli-ahli Parlimen dari Barisan Nasional hendak menyokong Parti Pembangkang sehingga menyebabkan kerajaan Barisan Nasional tumbang dengan undi tidak percaya, ini memberi pengertian bahawa mereka sudah bersedia untuk hidup dalam era yang berbeza, dari kapitalis kepada sosialis. Dan diharapkan isu perkauman sudah tidak menjadi agenda besar bagi Malaysia yang akan menjadi negara maju.

Maka janganlah sekarang ada orang-orang Melayu yang kaya, begitu juga orang kaya lain sama ada dia China, India akan marah dengan negeri-negeri yang dikuasai oleh Kerajaan Campuran akan tindakan-tindakan yang merugikan mereka seperti tanah mereka akan diambil, lesen mereka mungkin dibatalkan kerana dalam sebuah negeri sosialis, tidak akan wujud lagi kehidupan yang merupakan pengasingan kelas antara proletariat yang mewakili rakyat miskin dengan borjuis yang mewakili golongan kaya.

Sang Kelembai:

No comments

Powered by Blogger.