Ramai Tak Faham Konsep Negara Islam Sebenar

Desakan oleh Pengerusi DAP, YB Karpal Singh supaya PAS menggugurkan agenda parti untuk menubuhkan negara Islam adalah satu kenyataan yang dibuat atas dasar tidak faham matlamat penubuhan negara Islam yang sebenar.

Pakatan Rakyat sangat bernasib baik kerana isu ini tidak diperdebatkan semasa kempen pilihanraya umum ke-12 yang lalu. Sesiapapun yang membuat kenyataan dan pandangan sewajarnyalah berhati-hati umpama menarik rambut didalam tepung, rambut tidak putus tepung tidak berselerak.


PAS sekali-kali tidak akan menggadaikan dasar dan prinsip perjuangan partinya iaitu untuk berhukum dengan Al-Quran,Hadis,Ijmak Ulama & Kias. Masalahnya kebanyakan rakyat dan pemimpin-pemimpin politik dan masyarakat masih tidak faham apa itu negara Islam yang sebenar.


Umno adalah punca kepada kekeliruan yang timbul diatas semangat dan agenda parti yang bersikap perkauman sehinggakan Islam yang dianuti oleh orang-orang melayu disalah tafsirkan apabila pemerintah hanya mengajar agama dan cara hidup berpolitik mesti dipisahkan.


Menurut Karpal Singh, pada 1988, Tun Salleh Abas bersama lima orang hakim Mahkamah Agung, dalam satu penghakiman, telah mengisytiharkan bahawa Malaysia bukan sebuah negara Islam, tetapi negara sekular yang mengamalkan undang-undang sekular.


Juga tidak boleh dilupakan kenyataan Tunku Abdul Rahman Putra dan Tun Hussein Onn bahawa Malaysia adalah sebuah negara sekular.Perlembagaan Persekutuan sendiri mengandungi negara sekular sebagai salah satu struktur asasnya.


Apa yang jelas disini sebenarnya Malaysia memang benar negara sekular kerana pemimpinnya terdiri dari orang Islam yang tidak berhukum dengan hukum Islam setelah perlembagaan persekutuan diletakkan sebagai undang-undang tertinggi negara.


Apa yang PAS perjuangkan selama lebih 50 tahun ini tiadalah lain melainkan tugas manusia sebagai khalifah untuk menurut perintah Allah semampu mana yang boleh kita laksanakan.


Yang penting disini ialah kita semua bekerja mengikut kemampuan, Umno adalah pengkhianat bukan sahaja kepada rakyat tetapi kepada agama yang dianuti oleh mereka sendiri.


Bagaimana mungkin Umno sendiri boleh melanggar hukum Allah tolak hukum Allah, bila diminta penjelasan mereka beralasan negara kita ini adalah negara yang terdiri dari pelbagai kaum dan agama dan paling malang kenyataan Islam tidak sesuai dipraktikkan sebagai undang-undang pastinya mengundang persoalan aqidah yang longgar dan rapuh.
Umno juga sendiri yang menjadi petualang, semasa orang yang bukan Islam hendak faham Islam tiba-tiba Umno sendiri menakut-nakutkan orang bukan Islam paling buruk orang Islam pun ramai keliru dan tidak faham.


Isu kafir mengkafir yang sensasi semasa tahun 70 dan 80an kini kembali semula kenegara ini apabila wujudnya golongan ahbash yang membangkitkan semula isu ini.


Tidakkah kita semua mengkaji sejarah perjuangan Nabi Muhammad SAW yang berjuang dengan umat Islam yang sedikit tetapi mampu membangunkan negara Madinah yang terdiri dari pelbagai latar belakang perkauman,puak dan agama.


Tidakkah pula kita sedar seoarang orientalis barat bernama Michael H.Hart dalam bukunya bertajuk The 100: A Ranking of the Most Influential Persons in History meletakkan Nabi Muhammad SAW sebagai tokoh pertama yang paling berpengaruh dalam melakar sejarah ketamadunan manusia.


Makanya PAS sedia menghulurkan salam solidarati dan sentiasa membuka pintu untuk sebarang perdebatan dan perbincangan agama, supaya kita boleh memberi faham kepada seluruh rakyat Malaysia apa itu kebaikan dan kebajikan Islam.


Kemenangan pilihanraya sangat penting buat PAS dan Pakatan Rakyat, tetapi itu bukanlah agenda utama, yang sebenarnya kita sebagai orang-orang Islam mesti berprinsip berhukum dengan hukum Allah itu adalah kewajipan buat semua orang-orang Islam dalam memberi faham Islam sebagai Ad-Deen iaitu sebagai cara hidup manusia...

No comments

Powered by Blogger.