Anggota Kerajaan Wajib Bersara Pada Umur 70 Tahun

Riuh seluruh Negara baru-baru ini dengan ugutan mogok , pulau sambutan hari pekerja dan macam –macam lagi bagai nak kiamat dunia ni dengan gegak gempitanya. CUEPACS melalui Presiden yang selalu tergagap-gagap semasa bercakap depan kamera seperti mana yang sering saya lihat dalam TV tu akhirnya kendur setelah semua tuntutan kecuali RM2,000.00 diperkenankan oleh PM Sengal yang Masih Ada Di sini.

Bukan saya nak memperkecilkan usaha dan sumbangan yang telah diberikan oleh SEGELINTIR anggota perkhidmatan awam di negara kita selama ini. Cuma saya sebagai sebahagian dari anggota masyarakat yang membayar cukai adakalanya tidak berpuashati dengan sikap dan tindak tanduk KEBANYAKAN atau SEBAGAHAGIAN BESAR anggota perkhidmatan awam atau senang cakap kakitangan kerajaan dalam menjalankan amanah yang telah diberikan kepada mereka yang mana saya rasa tidak setimpal dengan bayaran yang telah diberikan sebagai gaji mereka.

Adalah tidak keterlaluan jika saya katakan bahawa gaji dan umur persaraan yang diberikan selama ini amatlah berpatutan malah melebihi dari apa yang disumbangkan oleh KEBANYAKAN dari mereka.

Saya hanya nak menyentuh secara ringkas sahaja dan tidak berhasrat untuk melalut-lalut . Apa yang penting kita tanya diri kita sendiri dan lepas tu buat pertimbangan dan fikir samada kita termasuk dalam golongan yang dipertikaikan atau pun tidak.

Andainya termasuk dalam kumpulan yang dipersoalkan seharusnya bertaubat dan beruntunglah kiranya kita bukan dari golongan yang menjadi beban atau biawak hidup kepada orang lain kerana setiap pendapatan yang kita terima akan dihitung di kemudian hari kelak.


Saya hanya nak bawa contoh yang ada di persekitaran saya yang mana sample ini mungkin sama ajer dengan tempat lain kerana para pelaku nya boleh digunakan sebagai mewakili kakitangan kerajaan di tempat lain.

Waktu Minum Pagi

Kebanyakan dari mereka memang tak minum pagi di rumah samada kerana tak sempat sebab lambat bangun atau masih belum ada selera maklumlah lepas suboh. Jadi waktu minum yang sesuai ialah antara jam 0900 dan 1030 pagi. Oleh itu tak hairanlah kalau kita lihat gerai-gerai yang terdapat di sekitar kita dah mula dikunjungi sejak jam 0830 iaitu sebaik ketuk punch card.

Kalau tak percaya bagi di Seremban bolehlah buat lawatan ke Warung Awe di jalan keretapi hala ke Hospital Tuanku Jaafar Seremban yang terkenal dengan nasi lemak atau mee kari ayam. ( Promote pulak lagi ). Selain dari itu boleh juga lawati warung Apai depan Taman Tasik , warung Mee Bandung Balai Bomba dan jangan lupa datanglah ke medan selera Allson Klana.

Aktiviti ini akan berlanjutan sehingga hampir waktu makan tengahari. Kalau dulu tu sewaktu Radio Seremban masih beroperasi di Jalan Raja Ali , orang kerajaan dari Bangunan Bank Bumi pun boleh sampai sebab nak makan Mee Bandung Muar hasil tangan Aruah S / Inspector Safuan . Perjalanan pergi balik hampir satu jam , waktu menunggu makanan siap pulak kurang-kurang pun 20 minit lepas tu nak makan benda masih panas paling hebat pun 15 minit dan kena pulak rokok sebatang sendiri mau ingat lah.

Dah lah gitu waktu makan tengahari jam 1245 hingga 1400 tak pernah miss malah perkara biasa kalau terambik advance sejak 1230 hingga 1430. Ini bukan nak ngata saje saje tapi buat lah lawatan singkat kalau tak percaya. Boleh cuba di Tampin , Kuala Pilah , Rembau dan juga Jelebu. Bukan pulak ini bermakna tempat lain di Malaysia ni tak berlaku perkara sedemikian. Jadi kalau ada yang rajin nak masukkan nama tempat tu nescaya boleh dapat setebal buku panduan telefon ni.

Kalau nak banding dengan pekerja swasta yang lain itu pun ikut untung nasib ada yang sediakan waktu minum 20 minit , pandai-pandailah samada nak minum atau tidak dalam tempoh tersebut. Ini yang kadang –kadang buat rasa jaki sikit tu.


Umur 52 Dah Mula Kerja Ringan

Ini lagi satu hal . Kerap kali kita boleh jumpa sebaik sahaja melepasi umur 50 tahun , orang kerajaan ni dah mula mengira tempoh untuk bersara maklumlah poket tengah sendat sebab duit KWSP baru keluar. Antara dialog yang popular ialah :-

‘ Abang dah nak pencen tak lama lagi. Ini kerja ni elok orang muda yang buat. Kalau nanti abang pencen kau tak pandai kan ker susah. Lagi pun kalau abang ajer yang buat bila pulak kau orang muda nak pandai’.
‘ Dah berpuluh tahun abang buat benda ni . Kau bagi lah can abang rehat sikit’.

Kalau macam ni feel nya sampai umur 70 pun masih boleh kerja lagi. Saya percaya dan mungkin tuan/puan setuju seandainya semua orang kerajaan bekerja betul-betul 8 jam sehari macam orang swasta yang tak naik gaji tu nak habiskan umur 55 tahun punya lah seksa. Mana tidaknya kalau dah kena kerja kilang dan dapat part kerja berdiri maka berdiri lah selama 8 jam. Kalau untung dapat part yang duduk tu boleh tahan sikit lah. Begitu jugak kalau kena susun barang yang keluar dari laluan yang tidak ada hentinya. Buat lah selama 8 jam.

Jadi sama sama kita kenang dan renung betapa bertuahnya nasib sebab dapat kerja dalam sektor awam ni. Jangan lah nak mintak lebih-lebih sangat. Kami yang tak dapat ni pun bayar cukai jugak tak macam tuan-puan yang boleh cilok sana cilok sini sikit sikit.
Lagi pun tolonglah kenangkan anak-anak kita yang dah masuk 25 tahun dan pegang macam-macam degree tu tapi masih melahu lagi kehulu kehilir mencari kerja. Betul jugak cakap diorang tu kalau dah pecah kepala dek belajar TAK KAN NAK MOTONG GOTAH PULAK DOH….

No comments

Powered by Blogger.