Parlimen Rakyat: Agenda Muqabalah Diluar Aturan Tabii

Tuan Speaker Sdr. Haris Ibrahim,

Saya ingin mengambil peluang ini untuk memperkatakan berhubung kenyataan Tuan Speaker dibawah tajuk Half-truth hadhari, froggie PAS-tors and bamboozled bee-enners.

Tahukah ahli-ahli UMNO apakah agenda sulit Muqabalah yang dibincangkan di antara Abdullah Ahmad Badawi dan rakan Ana-Anta yang diakui kini lebih UMNO dari UMNO walaupun sangka Abdullah Ana-Anta itu mewakili PAS?

Tahukah Najib Razak apakah agenda sulit Muqabalah yang Najib beria-beria cakapkan perlu diteruskan dan diperluaskan skopnya?

Tahukah kita semua mengapa Abdullah akan menolak saranan Tuan Guru Nik Abdul Aziz supaya dibubarkan UMNO jika benar UMNO mahu mengutamakan Melayu dan Islam?

Semalam terbongkar sudah segala-galanya. Parlimen Rakyat menerusi speakernya Sdr. Haris Ibrahim sudah mendedahkan agenda sulit yang dibincangkan oleh Abdullah kepada Ana-Anta.

Menurut Parlimen Rakyat, agenda sulit Muqabalah ialah Abdullah mahu kerjasama dan sokongan PAS bagi mengukuhkan kedudukannya supaya dia dapat mengambil tindakan menyingkirkan Najib Razak daripada tampuk kuasa.

Abdullah juga mahu bantuan PAS untuk memperkukuhkan kedudukannya supaya dia dapat memecat Abdul Ghani Patail, Peguam Negara dan Musa Hassan, Ketua Polis Negara.

Hari ini, saya ingin membahaskan kenyataan Speaker di Parlimen Rakyat.

Tuan Speaker,

Saya percaya bahawa kenyataan speaker di Parlimen Rakyat semalam adalah benar dan walaupun menjadi tanggungjawab Tuan Speaker untuk tidak mendedahkan sumber tersebut, saya tetap yakin seratus peratus kebenarannya.

Tuan Speaker,

Bagaimanapun, saya terpanggil untuk berhujah di atas beberapa perkara yang saya yakin menjadi tanggungjawab saya untuk mengupasnya.

1. Apakah Abdullah mempunyai maklumat salah laku ketiga-tiga yang di sebut namanya.

Abdullah hendaklah memiliki maklumat atau bukti tentang salah laku Timbalannya Najib Razak, Ghani Patail dan Musa Hassan contohnya penglibatan Najib dengan kes pembunuhan Altantunya, penyalahgunaan Kuasa Ghani Patail dan rasuah serta salah laku Musa Hassan, jika benar-benar tindakannya ini adalah untuk kepentingan negara dan bukan kepentingan peribadi.

• Jika Abdullah mempunyai bukti yang kukuh maka dia seharusnya menggunakan kuasa eksekutif yang ada padanya dan juga memberi nasihat kepada Yang DiPertuan Agong agar satu tindakan penyiasatan yang rapi yang turut memberi perlindungan tahap tertinggi kepada saksi dan pemberi maklumat agar tindakan yang sah dapat diambil keatas ketiga-tiga mereka ini.

• Jika Abdullah memiliki bukti yang cukup, mengapa beliau perlu meminta bantuan dan kerjasama dari parti politik seperti PAS sahaja. Jika Abdullah memerlukan sokongan Parlimen untuk bertindak, maka dia seharusnya bermuqabalah juga dengan semua parti politik lain dan bukan dengan PAS sahaja.

2. Tuan Speaker, apa yang merisaukan saya bahawa Abdullah mengambil kesempatan diatas khabar-khabar angin dan juga diatas tuduhan-tuduhan yang bertempiaran keatas ketiga-tiga nama tersebut untuk memperkukuhkan kedudukannya ditampuk pemerintahan negara dan bukan untuk kebaikan Malaysia seperti yang kita sangka.

• Tindakan Abdullah menjalankan aktiviti muqabalah secara diluar aturan tabii dengan Ana-Anta seolah-olah ada muslihat oleh Abdullah sendiri.
• Melibatkan PAS sahaja untuk sesuatu yang penuh dengan kepentingan negara menambah jelas bahawa ianya bersifat peribadi.

3. Adalah menjadi keraguan bagi saya tindakan Abdullah ini sebenar-benarnya jujur. Tuan Speaker, izinkan saya meluahkan keraguan saya kerana pada pandangan saya,

• Penyingkiran Najib, Ghani Patail dan Musa Hassan hanyalah satu umpan yang Abdullah buang untuk memerangkap PAS supaya bekerjasama dengannya.
• Apabila PAS terjerat dan bekerjasama dengan Abdullah (Bukan UMNO), kemungkinan benar Abdullah akan bertindak keatas ketiga-tiga nama ini tetapi ianya hanyalah bersifat untuk mengukuhkan kedudukannya sahaja.

4. Oleh yang demikian, saya menyarankan jika benar Abdullah mahu bertindak ke atas ketiga-tiga nama ini disebabkan bukti yang cukup, maka beliau tidak perlu risau kerana seluruh rakyat Malaysia akan menyokong tindakannya.

5. Tuan Speaker Parlimen Rakyat, saya juga ingin menarik perhatian Parlimen Rakyat terhadap dakwaan yang dibuat oleh Abdullah pada akhir April 2008 kepada seorang Tokoh Politik dan Perniagaan Negara yang telah lama menyepikan diri. Adalah dikatakan bahawa pada akhir April itu, Abdullah telah berkata bahawa Dato’ Seri Anwar Ibrahim akan didakwa di Mahkamah pada bulan Ogos 2008.

6. Jika benar dakwaan ini, maka saya ingin menarik perhatian Parlimen Rakyat terhadap beberapa kemusykilan,

• Bagaimana Abdullah boleh tahu Dato’ Seri Anwar Ibrahim akan didakwa pada bulan Ogos 2008?
• Jika dakwaan yang dikatakan ini ada kaitan dengan tuduhan liwat, maka bagaimana dia boleh tahu 2 bulan sebelum mangsa yang mendakwa dirinya diliwat membuat laporan polis.
• Adakah benar kemungkinan tuduhan liwat ini dirancang oleh Najib Razak dan maklumat tentangnya telah dipintas oleh Abdullah.
• Atau Abdullah sendiri dibelakang sebuah konspirasi yang berhubung tuduhan liwat ini dan Abdullah melakukkannya menerusi agen-agennya dengan satu strategi supaya Najib Razak dilihat berada dibelakang konspirasi ini.

7. Tuan Speaker, saya mohon Parlimen Rakyat yang dibawah telunjuk Tuan Speaker supaya menghalusi kemusykilan ini kerana ianya adalah bersifat kepentingan awam dan membabitkan masa depan negara.

8. Sekian, Terima Kasih.

No comments

Powered by Blogger.