Analisis Keputusan Zambry Vs Nizar Di Mahkamah Rayuan


Mahkamah Rayuan membuat keputusan Zambry kekal sebagai MB Perak selepas mahkamah benarkan rayuannya ketepi keputusan Mahkamah Tinggi sebelum ini.

Tahniah kepada Mahkamah Rayuan kerana telah membuka pintu kepada DS Anwar untuk menggunakan kelulusan ini untuk merampas Kerajaan Persekutuan dari Najib Razak.

Mahkamah Rayuan telah mendapati Sultan Perak Sultan Azlan Shah membuat keputusan yang betul bagi melantik Zambry sebagai Menteri Besar yang baru, berdasarkan Perkara 16 (2) Undang-undang Tubuh Kerajaan Perak, selepas baginda berpuas hati bahawa Zambry mempunyai sokongan majoriti Ahli Dewan Undangan Negeri.

Ini bermakna sekiranya DS Anwar menggunakan keputusan Mahkamah Rayuan ini dengan membawa 32 orang MP BN yang tidak berpuas hati dengan Najib Razak bersama-sama dengan semua MP Pakatan Rakyat bertemu DYMM Seri Paduka Baginda di Istana. Seterusnya Baginda berpuas hati yang PR mempunyai majoriti, baginda mengeluarkan kenyataan media yang menyatakan bahawa Najib Razak telah hilang keyakinan majoriti serta meminta beliau berundur. Maka dengan rasminya Najib bukan lagi Perdana Menteri Malaysia ketika itu.

Dengan adanya keputusan Mahkamah Rayuan ini bermakna seseorang Menteri Besar ataupun Perdana Menteri itu tidak semestinya beliau kembali ke Dewan untuk menghadapi undi tidak percaya. Cukup setakat membawa wakil rakyat bertemu dengan Sultan atau Agong diistana dan seterus menerima pemecatan.

Tahniah Najib Rajak kerana telah menggunakan Mahkamah Rayuan untuk memberi peluang ini!!!


Menteri Besar Haram Perak



Lanun Besar Perak

http://impianrakyat.blogspot.com/

No comments

Powered by Blogger.