Hapus Tol : Khir Toyo Sudah Menjadi Pejuang Rakyat?

KUALA LUMPUR 27 Mei 2009 Utusan On Line melaporkan- Kerajaan perlu memandang serius cadangan mengurangkan kadar tol secara besar-besaran atau memansuhkan terus tol dalam bandar supaya rakyat tidak lagi menyelar kerajaan sebagai cakap tidak serupa bikin, kata bekas Menteri Besar Selangor Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo.

Pengakuan bekas Menteri Besar Selangor Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo dan prihatin beliau berkenaan dengan tol salah satu daripada perkara yang ajaib di dunia. Sama seperti Umno/BN boikot PRK Penanti 31/5/09. Mana ada sejarah pilihanraya parti pemerintah boikot pilihanraya. Sah memang Khir Toyo dan Umno sudah buang tabiat.

1.Bagus juga bekas Menteri Besar Selangor , apabila tidak jadi kerajaan, baru insaf bahawa memang tol (Tindas orang lalu, tekan orang lalu).

2.Waktu jadi MB Selangor dahulu semua rakyat tolong bayar. Sekarang kena bayar sendiri baru hendak insaf. Dulu apabila rakyat buat demo dan bantah mereka kata kerajaan mesti kenakan tol. Sekarang nadanya sudah lain

3.Rakyat sudah lama membantah. Kami dibelasah oleh FRU, sembur gas dan minum air beracun adalah harga yang kami bayar dalam perjuangan menentang dasar tol. Yang sokong tol ini ialah pemimpin Umno waktu berkuasa dan rakyat yang tidak tahu haknya sahaja.

3. Perjuangan Pakatan Rakyat dan janji dalam manifesto hendak kaji balik dasar tol masiih menjadi iltizam dan menjadi komitmen kita apabila PR memerintah Malaysia. Kita menentang tol kerana kita memikirkan rakyat yang terbeban dengan tol.

4. Walaupun rakyat tidak memakai kereta dan tidak melalui jalan tol, tetapi rakyat yang miskin terpaksa menanggung beban akibar dari dasar kerajaan yang tindas rakyat melalui tol. Misalanya sayur sawi yang dibawa daripada Cameron Highland akan menjadi mahal kerana penjual sudah masukkan harga tol dalam harga sawi yang orang kampung beli. Inilah ekonomi seperti mata rantai, walaupun orang kampung tidak bayar tol, tetapi secara tidak langsung dia kena bayar tol.

idris ahmad

No comments

Powered by Blogger.