PAS ulangi pendirian sokong calon PKR di Penanti

PETALING JAYA: Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengulangi lagi pendirian parti itu untuk menyokong calon Parti Keadilan Rakyat (PKR) Mansor Othman yang akan bertanding pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti, Pulau Pinang.

Abdul Hadi berkata keputusan itu dibuat berdasarkan beberapa faktor antaranya, PKR telah bertanding di kawasan itu pada pilihan raya umum (PRU) 8 Mac tahun lepas dan telah memenanginya.

"Kita telah buat keputusan bahawa PKR yang bertanding di Penanti. Ini keputusan yang telah kita muktamadkan kerana parti ini (PKR) yang menjadi calon pada PRU yang lalu.

"Tak perlu dipertikaikan lagi. Mereka lebih wajar untuk bertanding...itu tempat mereka yang kita sahkan. Kita juga telah mengarahkan jentera parti di peringkat perhubungan negeri dan kawasan supaya memberi sokongan penuh kepada calon Keadilan," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat PKR di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai pendirian PAS mengenai cadangan Ketua Pemuda PAS Pulau Pinang Mohd Hafiz Mohd Nordin yang mahukan calon daripada parti itu bertanding di DUN Penanti 31 Mei ini.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada Isnin lepas menetapkan tarikh penamaan calon pada 23 Mei dan sekiranya ada pertandingan, hari pengundian pada 31 Mei.

Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan peletakan jawatan penyandangnya yang juga bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang Mohammad Fairus Khairuddin, 32, berkuatkuasa 16 April lepas.

Bagaimanapun setakat ini Barisan Nasional (BN) masih belum membuat sebarang keputusan mengenai peletakan calon mereka untuk bertanding di Penanti.

Dalam perkembangan lain, Abdul Hadi yang turut ditanya mengenai perlunya jawatan Presiden dan Timbalan Presiden parti itu diisi ulama hanya berkata: "Itu sudah dijelaskan". BERNAMA

No comments

Powered by Blogger.