petronas: begini lah nasib melayu dan amalan kronisme pemimpin umno!


Petronas: The next "rape" victim? (Aspan Alias - komen-komen di sini)
A straw called Omar Ong (Ahirudin Attan)
An Appeal to Omar Ong (The “thirteen million plus Ringgit” guy)
Petronas mesti terus bebas dari gangguan politik (Afterburner 73)
After Omar Ong, Syed Hamid rumoured for Petronas Chairman? (A Voice)

Apa pula kaitan dengan berita Malaysiakini bertajuk "Economy to be 'worse than -1%'"?

Berita dalam Siasah beberapa seminggu dua lalu:
KUALA LUMPUR: Cadangan perlantikan Omar Mustapha atau Omar Ong sebagai ahli lembaga pengarah Petronas menimbulkan kebimbangan terhadap amalan kronisme di dalam pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Ketua Pemuda PAS, Salahuddin Ayub menyatakan kebimbangannya terhadap perlantikan tersebut yang kini dibantah oleh kalangan dalaman Umno sendiri.

"Biasanya, ahli lembaga pengarah Petronas dilantik dari kalangan kakitangan kerajaan atau dari dalam Petronas sendiri kecuali perlantikan Tan Sri Ananda Krishnan yang didakwa dibuat di zaman Tengku Razaleigh Hamzah menerajui atas alasan kepakaran Ananda dalam perniagaan petrolium antarabangsa.

"Kalau sebelum ini kita tertanya-tanya mengenai perlantikan tokoh seperti Tan Sri Zaki Tun Azmi dengan mengambilkira hubungan erat dan kedudukannya di dalam Umno sebelum ini, perlantikan Omar lebih menimbulkan tanda tanya," kata beliau.

Ahli Parlimen Kubang Kerian itu mempersoalkan, adakah Omar dilantik menjadi mata dan telinga serta suara kehendak Najib di dalam Petronas?

"Perlantikan Omar tidak dapat tidak menimbulkan tanggapan akan bertambah suburnya amalan kronisme di bawah pentadbiran Najib.

"Atau adakah Najib sebenarnya masih dikuasai oleh budak-budak Tingkat Empat?" katanya.

Kalangan dalaman Umno sering menyebut Omar sebagai "antara watak utama Tingkat Empat"

Menurut Salahuddin, beliau diberitahu bahawa ketika Omar hendak berhenti sebagai pegawai tugas-tugas khas pejabat Timbalan Perdana Menteri dahulu untuk berkhidmat dengan Ethos & Company, Najib tidak gembira apabila beliau diberitahu Omar mahu kembali semula.

"Tetapi, apabila Omar muncul semula sebaik sahaja Najib dfiisytiharkan menjadi Menteri Kewangan dan sering berada di kementerian itu kononnya atas urusannya sebagai Pengarah Urusan firma butik dalam perundingan strategi itu, ia menimbulkan pelbagai spekulasi," katanya.

Ketika mendedahkan mengenai apa yang disifatkannya sebagai budak-budak Tingkat Empat Jabatan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata: "Selama lima tahun lebih, Tingkat Empat kadang-kadang lebih berkuasa daripada Kabinet atau Majlis Tertinggi UMNO. Mereka dapat tentukan dasar dan tindakan Kerajaan.

"Menteri-menteri kerap meminta pertolongan mereka dan pegawai tinggi Kerajaan merujuk kepada mereka sebelum membuat keputusan.

"Kontraktor melobi dengan mereka untuk mendapat kontrak dan pelabur juga mengguna khidmat mereka untuk mendapat kelulusan".

Dr Mahathir juga pernah membangkitkan persoalan "apakah Najib akan bebas daripada jenis penasihat ala Tingkat Empat?"

Bekas Perdana Menteri juga pernah melahirkan kebimbangannya apabila diberitahu Najib juga mempunyai penasihat muda yang amat berpengaruh terhadapnya.

Beliau juga mempersoalkan "apakah Ethos, yang juga terlibat dengan Tingkat Empat, akan menjadi seperti ECM-Libra?"
Berkaitan:
Tengku Razaleigh - Petronas carrying Proton's RM9 billion debts

No comments

Powered by Blogger.