SEGERA DAKWA PENGHANTAR SMS UGUT BUNUH


Angkatan Muda Keadilan (AMK) Negeri Terengganu memohon pihak Polis Di Raja Malaysia
( PDRM ) supaya dengan segera menahan dan mendakwa individu yang terbabit dalam kes ugutan bunuh melalui Sistem Pesanan Ringkas ( SMS ) terhadap tiga orang Ahli Dewan Undangan Negeri ( ADUN ) UMNO / BN .

Seharusnya suara daripada Pemuda UMNO Terengganu juga patut kedengaran kerana kes ugut itu menyebabkan ‘berkocaknya politik Terengganu” walaupun sementara.

Selain laporan polis terhadap sebuah blog, nampaknya Pemuda UMNO Terengganu seakan membisu dan ‘keliru’ dengan kejadian yang menimpa.

Menurut sebuah laman web dengan posting bertajuk “Kes Ugut Bunuh Melalui SMS - Polis Diminta Percepatkan Siasatan”, hari ini, “Rakyat Terengganu masih menunggu-nunggu keputusan hasil siasatan tindakan jenayah tersebut”.

AMK hairan mengapa kes SMS ugut bunuh yang berlaku lebih dua minggu lalu tidak dapat diselesaikan dengan segara.

“PDRM memiliki teknologi maklumat dan komunikasi yang canggih, boleh menyiasat kes-kes melibatkan teknologi maklumat seperti blog dan email, “ katanya.

Laporan yang memetik Ketua AMK, Fariz Musa hari ini, berkata, “Dalam kes penghinaan terhadap Sultan Perak melalui laman web baru-baru ini PDRM boleh menyelesaikannya dengan cepat dan segera, takkan kes SMS lambat,”.

Beliau menganggap kes ugut tersebut adalah sangat serius dan memohon pihak PDRM bertindak profesional dalam melakukan penyiasatan dan tidak terpengaruh dalam permainan politik mana-mana pihak.

Justeru sepatutnya SMS ugut bunuh itu, katanya, boleh dikesan dengan melihat rekod penghantaran SMS tersebut melalui pusat SMS.

Katanya, walaupun mungkin kes dikategorikan sebagai kes berprofil tinggi yang melibatkan individu-individu penting dalam UMNO / BN Negeri Terengganu, beliau memohon agar PDRM bertindak telus dan profesional tanpa dipengaruhi dan campurtangan politik mana-mana pihak.

“Baru-baru ini pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah mendedahkan kepada umum penahanan seorang kerani syarikat swasta untuk membantu penyiasatan, difahamkan bahawa kerani syarikat swasta tersebut telah pun dibebaskan,”ujarnya

Beliau yakin dan percaya terdapat "dalang utama" disebalik penghantaran SMS berbentuk ugutan bunuh itu.

Katanya beliau turut yakin individu tersebut sudah pasti sedar bahawa tindakan beliau adalah berisiko tinggi , boleh dikesan , serius dan akan berdepan dengan tindakan undang-undang.

“Dengan keadaan begitu, saya berpendapat, individu tersebut tidak akan berani bertindak sedemikian, tanpa diarah dan dijanjikan dengan jaminan keselamatan beliau,”katanya yang ditemui Buletinonline samalam.

Menurutnya, PDRM yang mempunyai kecekapan dan kehebatan serta mempunyai teknologi yang canggih sepatutnya berupaya menyelesaikan kes tersebut dengan segera.


http://hambali1.blogspot.com/2009/05/angkatan-muda-keadilan-amk-negeri.html

No comments

Powered by Blogger.