Apakah Benar Ketuanan Melayu Hilang?

Oleh Wan Terengganu

Memang menjadi kerja UMNO sejak tahun 1969 lagi apabila UMNO/Perikatan menerima kekalahan teruk dalam pilihanraya 1969, maka timbullah kesedaran supaya orang-orang melayu perlu bersatu.

Atas semangat kesedaran Melayu dan Islam, Allahyarham Tun Abdul Razak telah menjemput Allahyarham Dato’ Asri Muda (Menteri Besar Kelantan) selaku presiden PAS supaya menyertai Kerajaan Campuran yang dikenali dengan nama Kerajaan Barisan Nasional. Beberapa buah parti seperti Gerakan, Parti Progresif Rakyat (PPR) turut menyertai Barisan Nasional selain daripada MCA dan MIC.

Apabila BN menjadi kuat dan menang cemerlang dalam pilihanraya tahun 1974 telah membuktikan bahawa Kerajaan Campuran BN yang dibentuk oleh Allahyarham Tun Abdul Razak Husin telah mendapat sokongan padu rakyat. Harapkan panas rupanya hujan di tengahari. Semasa era Allahyarham Tun Husin Onn, PAS telah ditendang keluar kerana menentang Ketua Whip di Parlimen kerana PAS menentang undang-undang darurat di Kelantan angkara undi tidak percaya oleh wakil PAS ke atas Allahyarham Dato Mohd Nasir selaku Menteri Besar Kelantan.

Semasa dalam BN, pemimpin PAS kecewa dengan perangai dan ragam UMNO yang selalu mencari punca untuk menendang PAS keluar dari BN. Hajat dan matlamat UMNO akhirnya berjaya menceraikan PAS dari BN di mana Tun Dr Mahathir antara pemimpin UMNO yang tidak senang dengan PAS pada ketika itu. PAS membawa diri dan mengalami kekalahan teruk dalam pilihanraya 1978. PAS kehilangan Kelantan. Tetapi pada tahun 1990 PAS kembali memerintah setelah bekerjasama dengan Parti Semangat 46 di bawah pimpinan YBM Tengku Razaliegh Hamzah. Walaupun S46 dibubarkan, PAS terus memerintah Kelantan sehingga ke hari ini.

Dalam pilihanraya 1999, PAS bukan sahaja kekal memerintah di Kelantan tetapi berjaya menawan Terengganu akibat isu Dato Seri Anwar Ibrahim. Apabila BN menang cemerlang pada tahun 2004, pemimpin UMNO sungguh angkuh dan sombong dan mula menghentam PAS dan PKR melalui media. PAS, DAP dan juga PKR selalu diperlekeh oleh BN sepanjang masa. DS Anwar Ibrahim juga dihina dan diperkecil-kecilkan seolah-olah Anwar tidak menjadi kudisgatal kepada BN . Akibat penyelewengan, kezaliman, kes rasuah dan juga isu video lingam serta sifat-sifat sombong dan ego pemimpin BN khususnya UMNO, rakyat mulai benci dan meluap kepada UMNO/BN. Demonstrasi Bersih, HINDRAF dan isu kenaikan minyak/TOL dan kenaikan harga barang menambahkan lagi rasa kecewa rakyat kepada UMNO/BN.

Tindakan SPR sebagai komponen tambahan kepada BN serta propaganda media yang keterlaluan menghentam PAS/PKR/DAP telah melahirkan rasa panashati rakyat kepada BN. Rakyat hanya menunggu pilihanraya untuk menterjemahkan kemarahan mereka kepada BN. Hasilnya BN telah mengalami kekalahan teruk. BN bukan sahaja gagal merawat Kelantan tetapi telah hilang, Pulau Pinang, Kedah, Perak dan Selangor.

Apabila BN menerima kekalahan teruk dalam PRU-12 , maka selagi gendang berbunyi seolah-olah ketuanan Melayu telah hilang. Apakah kekalahan UMNO dalam pilihanraya 2008 maka kuasa politik orang melayu benar-benar hilang?. Badan-Badan Bukan Kerajaan dan beberapa pertubuhan dipergunakan oleh UMNO membakar dan menaikkan semangat kemelayuan akibat kekalahan teruk UMNO/BN.

Rakyat jangan diperbodohkan sepanjang masa. Rakyat mempunyai pendidikan dan dapat menilai permainan UMNO/BN. Rakyat amat mengerti dan faham bahawa jumlah kerusi Parlimen sebanyak 222 . Untuk majoriti mudah memerlukan sebanyak 112 kerusi. Manakala untuk majoriti duapertiga memerlukan sebanyak 148 kerusi. Kini BN mendapat 140 kerusi manakala Pakatan Rakyat (PR) memperolehi 82 kerusi.

Sifir mudah politik, apabila MCA/MIC/GRK/PPP tumbang bermakna kerusinya akan berpindah kepada DAP dan PKR (bukan melayu). Begitu juga kalau UMNO menerima kekalahan sudah tentulah kerusinya akan berpindah kepada PAS dan PKR (melayu). Di mana logiknya jika UMNO tumbang cina yang berkuasa?.

UMNO bertanding sebanyak 117 kerusi. Jika menang semua kerusi UMNO boleh pun membentuk kerajaan tanpa kerjasama dengan lain-lain parti. Pada masa ini jumlah kerusi Melayu/Islam sebanyak 132 iaitu UMNO sebanyak 79; PAS 23; PBB (Bumiputra Islam Sarawak) sebanyak 10 kerusi dan PKR (Melayu) sebanyak 20 kerusi.

Manakala kerusi Parlimen mewakil Cina/India sebanyak 59 kerusi sahaja iaitu MCA 15; GRK 2 ; MIC 3; DAP sebanyak 28 kerusi dan PKR (Bukan Melayu) sebanyak 11 kerusi. Di mana logiknya jika UMNO tumbang Cina akan menjadi Perdana Menteri sedangkan jumlah kerusi Parlimen Cina/India hanya 59 kerusi sahaja. Ini pun kita anggap semua wakil rakyat bukan Melayu bergabung masih belum boleh membentuk Kerajaan.

Apakah dakwaan UMNO kononnya ketuanan Melayu hilang akibat kekalahan teruk BN boleh diterima?. Andainya Parti-parti daripada Bumiputra Bukan Islam/Cina Sarawak dan Cina Sabah seperti PRS, SPDP, SUPP, PBB ( Bumiputra Bukan Islam ), UPKO, PBS, PBRS, SAPP dan LDP bergabung baru ada 31 kerusi. Jika jumlah kerusi ini digabungkan pula dengan Kerusi Cina/India baru ada 90 kerusi. Ini bermakna wakil rakyat bukan Melayu/Islam masih belum boleh membentuk Majoriti mudah (112) melainkan terpaksa kena pujuk dan bekerjasama dengan mana-mana wakil rakyat Melayu/Islam.

Persoalannya, apakah wakil rakyat Melayu/Islam akan terus berpecah sekiranya melihat wakil-wakil bukan Melayu/Islam bersatu dikalangan bukan Melayu/Islam?. Jawapannya sudah tentu UMNO, PBB (Bumiputra Islam), PAS dan PKR juga akan bersatu dan tidak akan membiarkan orang-orang Melayu atau ketuanan Melayu dicabar.


Tetapi dalam masyarakat majmuk di Malaysia kita kena terima hakikat bahawa perkongsian kuasa antara orang-orang Melayu/Islam dan bukan Melayu perlu dipertahankan sebagaimana amalan sekarang. Jika MCA/MIC/GRK/PPP/UMNO dan lain-lain komponen parti di Sarawak/Sabah bergabung dalam BN, maka tidak menjadi masalah kepada PKR/DAP/PAS bergabung dalam Pakatan Rakyat (PR). Sekarang rakyat boleh membuat pilihan sama memilih BN atau PR untuk memerintah Malaysia.

Di sini hujah mengatakan kekalahan UMNO maka hilang ketuanan Melayu adalah tidak benar samasekali. Jika UMNO tumbang sudah pasti dan nyata bahawa PAS dan PKR (Melayu) yang akan mengambil alih tempat UMNO. Ini bermakna bahawa payung orang-orang Melayu akan berpindah dari UMNO kepada PAS/PKR (Melayu). Oleh itu dakwaan UMNO kononnya ketuanan Melayu hilang adalah dakwaan yang dangkal dan tidak boleh diterima. Sesungguhnya Melayu/Islam tidak akan hilang cuma berpindah dari UMNO kepada PAS/PKR (Melayu). Begitu juga kekalahan MCA/MIC/GRK/PPP sudah tentu kerusinya akan berpindah pula kepada DAP/PKR (bukan Melayu).

Oleh itu saya menyeru dan merayu kepada orang-orang Melayu/Islam jangan tertipu dan terpengaruh dengan fitnah UMNO yang terkenal penipu, pembohong dan putarbelit dulu, kini dan selama-lamanya. Siapa pengkhianat kepada Melayu?. Tepuk dada tanya selera:-
Siapa yang membuang imuniti Raja-Raja Melayu?
Siapa yang menghapuskan Tulisan Jawi?
Siapa yang meminggirkan Bahasa Melayu?
Siapa yang menjual tanah simpanan Melayu?
Siapa yang mengurangkan biasiswa orang-orang Melayu?
Siapa yang membiarkan Melayu murtad?
Siapa yang menggalakkan hiburan yang keterlaluan?
Siapa yang membiarkan gejala sosial di kalangan Melayu?
Siapa yang merampas royalti minyak di Terengganu?
Siapa yang membiarkan rasuah, penyelewengan di kalangan pemimpin Melayu?.
Siapa yang memecat Ketua Hakim Melayu?
Siapa yang membunuh orang-orang Islam di Memali Kedah?
Siapa yang memberi banyak kerusi kawasan Melayu kepada Bukan Melayu?.
Siapa yang mewujudkan tambahan kerusi di kawasan Bukan Melayu?
Siapa yang enggan atau tidak mahu menambahkan Kerusi Parlimen di kawasan Melayu?
Siapa yang memberi warganegara kepada bukan Melayu?
Siapa yang membawa masuk Pendatang Asing yang begitu ramai ke Malaysia?
Siapa yang mengawal Badan Kehakiman, SPR dan BPR?
Siapa melaksanakan ISA, OSA, AUKU?
Siapa yang menghapuskan Sekolah Agama Rakyat?.
Cukuplah UMNO, tidak perlu berpura-pura “ Kononnya Akulah UMNO yang mempertahankan Ketuanan Melayu”....podaahhhh. Jangan perbodohkan Melayu kerana Melayu Tidak Mudah Lupa Kecuali Dr Mahathir .

Daripada : Wan Terengganu.

No comments

Powered by Blogger.