Boycott Olympic


"Bismillah..

Seperti yang diketahui, pada 21st of April, kite dikhabarkan dengan satu ceremony yg akan diadakan sempena Beijing 2008 Olympic, which is “ Malaysian carrying the flame to the Dataran Merdeka”, Kuala Lumpor, dan OCM organize Fun Run utk public pada 7.30am pada esok hari... walaupun ia bukanye masaalah yg serius melibatkan campurtangan mana-mana pihak atau ahli2 politik tanah air yg sedang hangat bergolak ini, lebih-lebih dalam isu seperti parlimen, penternakan babi, black 14,goods price, harga air dll..but however, I know it’ll stricken u all ‘freedom lovers’.


Berbalik kpd topic, Beberapa environmentalist yg mempunyai pangkat dan gelaran yg agak disegani akan dijangkakan akan berada sekali dgn torchbearers’ iaitu Datuk Hashim Abdul Wahab, Datuk Dr Mikhaail Kavanagh, Khadijah Abdul Rahman, Karam singh Walia, Aznir Abdul Malek dan Azmi Reza, actually, mereka dipilih sempena menghargai sumbangan yang diberikan kepada alam sekitar. Dlm pd itu, Coca-cola telah dipilih sebagai ‘Malaysian environment’ dgn mengunakan climate-friendly coolers dan Vending machine di setiap official venues of the Beijing 2008 Olympic Games in China.



Isu critical yg berlaku didaerah Tibet (Dalai Lama) baru-baru ini telah membuka minda beberapa pihak untuk memboycott sukan ini. Dlm isu pergolakan ini kita dapat bayangkan how largest anti-government protests di Tibet. Kita sebagai umat islam perlulah memberikan sdikit perhatian kpd isu ini, kerana seperti yg dilaporkan oleh media, menteri pertahanan awam china telah meretakkan terrorist grup di wilayah utara negara tersebut yg dimoninasi oleh muslim, group ini dikatakan akan menculik foreign journalist, pelancong, athletes ketika sukan dilangsungkan.



International Olympic Committee telah cuba untuk memberikan perhatian yg serius untuk menyelesaikan isu pergolakn ini dgn cepat secara aman, tetapi ianya hanyalah seperti menghitung bulu kambing, kerana seperti yg telah diketahui, kekacaun untuk menyalakan torch (torch relay) telah berlaku dibeberapa negara yg terlibat, di Eiffel Tower paris dan London, Demonstrators, pro-Tibet or protester telah cuba untuk ban, merampas dan memadam torch, tetapi telah berjaya dihalang oleh pihak keselamatan. Sekarang ianya telah disambut dgn baik di Bangkok setelah dikawal rapi di Pakistan dan india even though perkara yang sama telah berlaku, beribu pihak police dan tentera mengawal keaadan, Perdana Menteri Samak Sundaravej memberitahu bahawa tiada sebab ataupun apa-apa alsan untuk menghalang majlis ini kerana ia hanyalah isu sukan biasa.


Lebih mengejutkan dan turut sedikit menghampakan IOC lagi apabila UN secretary-general memberitahu kpd kerajaan china bahawa beliau mungkin tidak akan hadir August open ceremony of the Beijing Olympic kerana masaalah perjadualan. Masalah pergolakan ini turut menimbulkan provokasi kpd setiap pihak terlibat, apakah peranan yg sewajarnya perlu diambil bagi mengatasi masaalah ini. Apakah pihak2 dinegara kita dan Negara-negara yg terlibat tidak mengambil posisi atau menyuarakan apa-apa pandangan tentang isu ini..



Takbir!!.. Allahuakbar, Salam..

No comments

Powered by Blogger.