bin Abdullah

Oleh abufaiz

"a
Mulai semalam anak angkat dalam keluarga Islam tidak lagi dibenarkan dibin @ binti kan dengan nama bapa angkat. Syed Hamid Albar berkata beliau telah mengeluarkan arahan rasmi tentang perkara itu kepada Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negeri.

"Arahan ini dikeluarkan bagi mematuhi keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan yang dibuat pada 2000 yang mengharamkan anak angkat dibin atau dibintikan kepada bapa angkat mereka.

"Bagaimanapun, Ketua Pengarah Pendaftaran ketika itu menggunakan budi bicara membenarkan bapa angkat mendaftarkan anak angkat menggunakan nama mereka tanpa dipisahkah oleh bin atau binti, sebagai contoh, Aminah Zaki dan tidak Aminah binti Zaki," katanya di lobi Parlimen semalam.

Kenapa perkara ini berlaku? Bayangkan sudah berapa ramai anak2 angkat yang bercampur gaul dengan adik beradik angkat tanpa menyedari batas halal haramnya. Dari segi aurat dan sebagainya. Keputusan fatwa sudah dikeluarkan pada tahun 2000 lagi, tapi baru semalam nak dikuatkuasakan? Kalau tak ada fatwa pun sepatutnya perkara ini tidak berlaku. Hukum agama dah jelas.

Kalau dilihat pada keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan, memang banyak fatwa yang dikeluarkan tapi tidak diikut oleh pelbagai agensi kerajaan sendiri. Fatwa hanya sekadar fatwa, tapi tiada siapa nak ikut, orang boleh langgar sesukahati tanpa ada tindakan boleh diambil oleh Jawatankuasa Fatwa. Apa peranan Penasihat Agama PM? Apa peranan menteri dan timbalan menteri yang menjaga hal ehwal Islam?

Bolehkah Ketua Pengarah JPN yang lalu didakwa di mahkamah syariah? Peruntukan undang2 yang mana satu hendak dipakai untuk buat pendakwaan? Atas tuduhan menghina Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan? Ada tak enakmen tentang perlanggaran fatwa majlis fatwa?

Entahlah apa nak jadi dengan kerajaan " negara Islam" Malaysia ini. Tak ada kesedaran Islam langsung. Tak ada tarbiah Islam. Bila Kerajaan Kelantan nak cadang wajibkan syarat kenaikan pangkat dan lantikan baru kakitangan kerajaan negeri mesti individu yang solat 5 waktu dan solat Jumaat, timbalan menteri yang jaga agama sendiri membantah, bukannya nak membantu memperkemaskan perlaksanaannya.

Ya Allah, selamatkanlah negara kami dari golongan yang buta agama ini. Jauhkan kami, bebaskan negara kami dari kerosakan yang dibawa oleh mereka yang meremeh2 agama Mu.

kunjungi http://nurkahfi-info.blogspot.com/
http://abufaiz70.wordpress.com/
"

No comments

Powered by Blogger.