Debat Minyak: Shabery Serang Peribadi Anwar Di Pusingan Kedua

Dalam pusingan kedua debat minyak, Menteri Penerangan Shabery Cheek menyerang peribadi Anwar. Menurut Shabery, perjanjian IPP yang membebankan Petronas hari ini dipersetujui dimasa Anwar Ibrahim menjadi Menteri Kewangan.

Menuduh Anwar mencanangkan agenda populist, Shabery kata sekiranya harga minyak diturunkan, kadar inflasi akan naik jauh lebih tinggi sepertimana yang berlaku di Venezuela, Iran dan Arab Saudi.

Menepis tuduhan Shabery itu, Anwar mengakui bahawa kontrak IPP ditandatangani semasa beliau menjawat Menteri Kewangan.

Walaubagaimanapun Anwar berkata Pengarah Tenaga Nasional Berhad Ani Arope pada masa itu menyokong penuh bantahan Kementerian Kewangan dibawah Anwar Ibrahim terhadap isi kandungan perjanjian IPP yang dipersetujui oleh Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.

“Baiklah, itu apa yang terjadi pada 1988, tetapi sekarang sudah 2008, apa yang kerajaan BN buat? Bukankah kenaikan harga minyak secara inflasi hari ini adalah preskripsi IMF?”

Kata Anwar, dengan pendapatan berbilion ringgit dari harga minyak yang naik, serta penjimatan wang jutaan ringgit dari kebocoran, mengapa kerajan susah sangat hendak ambil RM1 bilion (kurang RM0.50 seliter) sebagai subsidi bagi meredakan beban rakyat?

1 comment

ahli pemikir politik said...

i2 lah org be end...bl rs dri nk kalah...mulalah serang prbd ssrg...shabery xlyk utk berdebat dgn DSAI krn lari dr konteks perDEBATAN...

politimalaysiaku@blogspot.com

Powered by Blogger.