Fitnah dan Penyalahgunaan proses perundangan untuk menangkap Anwar

DIKEHENDAKI

Apabila Pakatan Rakyat berhasrat mengadakan perhimpunan, mereka biasanya akan membentuk satu jawatan kuasa pelaksana program; dan bagi tujuan mendapatkan sokongan orang ramai, pengumuman akan dibuat melalui laman web rasmi mereka.Contohnya dapat kita lihat sebagaimana perhimpunan ‘BERSIH’ dan ‘PROTES’ dibuat; kedua-duanya telah diumumkan dan mempunyai Jawankuasa yang pertanggungjawabkan.

Tetapi entah bagaimana, tiba-tiba sahaja bagai disampok jembalang tanan mana, Dato’ Nazri meracau, kononnya beliau mendapat tahu dari sumber-sumber bahawa pembangkang akan menganjurkan satu demonstrasi besar-besaran bagi mewujudkan kekecohan di Parlimen hari ini sebagai tanda sokongan terhadap usul tidak percaya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail terhadap PM Abdullah Badawi.

Nazri mengeluarkan kenyataan melarang Ahli Parlimen membawa sebarang tetamu bersama mereka ke Parlimen hari ini.

Kenapa mereka ini bertindak sedemikian ? Sedangkankan sumber yang diperolehi sangat meragukan kerana tidak ada sebarang pengumuman rasmi dibuat oleh Pakatan Rakyat.

Pihak polis yang baru-baru ini membuat kenyataan bahawa “polis tidak menyiasat berdasarkan andaian” tetapi kelihatan amat janggal sekali apabila dalam kes ini, dengan hanya berdasarkan kepada desas-desus, polis telah bertindak nekad menyusahkan orang ramai dengan mengadakan sekatan jalan di kebanyakan jalan dan lebuh raya sejak petang kelmarin dan menyebabkan Jalan-jalan masuk ke KL menjadi sesak akibat laluan yang dikecilkan.

Yang paling kacau sekali ialah tuduhan bahawa perhimpunan tersebut kononnya didalangi oleh Anwar dan Pakatan Rakyat. Pas dan DAP telah menafikannya penglibatan mereka terhadap sebarang perhimpunan yang dikatankan itu.

Begitu juga Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang telah menyatakan kesalnya kerana pihak polis mengaitkan namanya dan Pakatan Rakyat dalam satu perintah mahkamah majistret yang diperolehi secara exparte oleh Ketua Polis Daerah Sentul bertarikh 13 Julai 2008 dan menganggap perintah tersebut sebagai satu 'fitnah dan penyalahgunaan proses undang-undang.'

Anwar berkata, perintah melarangnya dan ahli Pakatan Rakyat berkumpul di kawasan Parlimen hari ini yang dikeluarkan oleh Majistret Tuan Nazran bin Mohd Sham telah tidak diserahkan ke padanya tetapi hanya ditampal di luar rumahnya kelmarin dan salinan notis tersebut telah ditampal di tempat awam termasuk perhentian bas, stesen komuter, stesen LRT serta laluan tumpuan orang ramai.

Apakah motif sebenar BN bertindak sedemikian? Besar kemungkinan BN bertujuan mahu mewujudkan suasana tegang dalam Negara dengan tujuan untuk menangkap Anwar.

Sewaktu kejadian tangkapan Anwar dulu, suasana tegang wujud telah memberikan lasan kepada kerajaan untuk merempuh kediaman Anwar dan memberkasnya.Adakah episode seumpama itu ingin diulangi lagi kali ini?

Anwar akan disoalsiasat di Balai Polis Jalan Travers jam 2.00 peang hari ini.Doakan keadaan berjalan baik dan tidak ada kejadian buruk berlaku kepada Anwar .

No comments

Powered by Blogger.