Rumah Anwar Dibajiri Orang Ramai dan Wartawan

RUMAH Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim di Bukit Segambut tengah hari ini dibanjiri para penyokong dan wartawan yang ingin mengikuti sidang akhbarnya berhubung penahannya oleh polis semalam.

Walaupun sidang akhabr akan diadakan jam 2:00 petang namun orang ramai dan wartawan telah berpusu-pusu ke rumah bekas TPM sejak jam 12:00 tengah hari sebaik sahaja menerima pegumuman dibuat oleh peguamnya, Sankaran Nair Anwar akan mengadakan sidang akhbar di rumahnya.

Anwar ditahan polis jam 1:00 petang semalam dan dibebaskan jam 9:45 pagi tadi. Beliau terpaksa bermalam di IPK .

Ketika tiba wartawa sedang berbaris panjang untuk memasuki ke rumah Anwar menerusi pintu khas yang dikawal oleh pengawal keselamatan bagi menyenangkan keadaan.

Wartawan yang belum dikenali diperiksa satu persatu. Kira-kira hampir 100 orang wartwan dan jurugambar memenuhi rung hadapan rumah Anwar di mana tempat berlangsungnya sidang akhbar.

Dua buah khemah yang disediakan untuk orang ramai juga penuh sesak.

Manakala para sahabat, kenalan, saudara mara serta pemimpin parti Pakatan Rakyat, berada dalam rumah Anwar.

Turut kelihatan beberapa pemimpin Pas dan pemimpin PKR. Ahli Parlimen Pas yang awal hadir Kamaruddin Jaaffar, Khalid Samad, Dr Mohd Hatta Ramli, Dr Mariah Mahamod, Zaliah Yusuff.
Manakala hampri semua ahli Parlimen PKR hadir.
Mereka ialah Saifuddin Nasution Ismail, Johari Abdul, Azan Ismail, Noraidah, Fauziah Salleh, Tian Chua, Abdul Aziz Kadir.

Turut sama kelihatan ialah Naib Presiden Pas, Husam Musa . Bagaimana pun tidak kelihatan pemimpin utama DAP, seperti Lim Kit Siang, Lim Guan Eng ataupun Ronnie Liu.

Anwar memberi sidang akhabr selama kira-kira 40 minit menjelaskan proses penahanannya semalam dan menceritakan bagaimana beliau dibawa dan apa yang berlaku di IPK di Jalan Hang Tuah.


Menurut Anwar polis memberi layanan baik setakat ini dan semasa di IPK tidak ada apa-apa kejadian yang buruk berlaku melainkan terpaksa barang di atas simen. Bagaimana pun beliau mempersoalkan tindakan polis yang double standard kerana tidak menyiasat kes yang melibatkan nyawa (pembunuhan) sebaliknya mengutamakan kes liwat terhadapnya.

Beliau merujuk kepada kepada laporan polis terhadap Timbalan Perdana Menteri, Mohd Najib Razak dan isterinya Rosmah Mansor yang dikatakan terlibat dengan pembunuhan wanita Mongolia Anttantuya Shariibuu seperti mana dinyatakan dalam akuan berkanun dibuat oleh Raja Petra Kamarudin.

Sepanjang sidang akhbar Anwar ditemani isterinya, Dr Wan Azizah, anaknya Nurul Izzah dua peguamnya Nail dan Sivarasah serta Naib Presiden PKR Mohd Azmin Ali, Setiausaha Agung Pas, Kamarudin Jaaffar, ahli Parlimen Pas Dr Mariah Mahmod dan lain-lain.

Selepas selesai sidang akhbar, Anwar bereda dan bersalaman dengan para tetamunya. Beliau yang kelihatan tenang tetapi kurang berjenaka seperti selalunya kemudian masuk ke sebuah bilik khas diikuti pemimpn PKR dan Pas.

mso

No comments

Powered by Blogger.