Strategi Tok Guru Nik Aziz Paling Berjaya

 Dua hari lepas Presiden UMNO berkata‚ muzakarah [ orang – orang UMNO masih nak pakai perkataan MUZAKARAH , walaupun PAS dah tukar ke nama MUQABALAH ] yang bakal diteruskan pada masa – masa akan datang , boleh diluaskan skop dan tajuk serta topik perbincangannya, dimana boleh juga merangkumi soal politik.

Apa maknanya ?

Walaupun kenyataan awal yang terdahulu Presiden UMNO , menegaskan perbincangan berkisar kepada soal agama , iaitu islam yang tidak harus dipolitiikkan.


Selepas satu minggu daripada kenyataan pertamanya , toipiknya sudah cuba dibawa ke satu tajuk yang sensitive , iaitu soal politik , yang mana PAS tidak menyatakan minat yang tinggi , kerana TGHH sudah menegaskan dengan nada tegas dan keras , PAS akan kekal dalam Pakatan Rakyat.

Ada percubaan secara sangat halus untuk mengheret PAS ke dalam Barisan Nasional , melalui “MUZAKARAH“ atau MUQABALAH ini , iaitu ekoran daripada kenyataan Presiden UMNO ini.

Namun begitu , Tok Guru Nik Aziz lebih cepat menghidu muslihat Presiden UMNO , lantas mengemukakan cadangan supaya UMNO dibubar , begitu juga dengan PAS turut sama dibubarkan , dan sebuah parti baru yang berteraskan islam ditubuhkan , bagi orang -orang Melayu dan juga untuk kebaikan semua rakyat Malaysia.

Inilah perangkap maut untuk UMNO.

Adakah UMNO akan bersetuju ? Jawapannya : Besar kemungkinannya sudah pasti tidak

UMNO yang ingin memerangkap PAS , menerusi MUZAKARAH.

PAS yang memerangkap UMNO , melalui MUQABALAH

Dalam kes ini , kesudahannya kejujuran dan keikhlasan kedua – dua pihak , khususnya UMNO , yang akan menentukan MUQABALAH benar- benar akan dapat dijayakan berterusan atau tidak.
Nota

i. Masih jauh lagi perjalanan bagi muqabalah untuk dilaksanakan dan mencapai matlamatnya

ii. Tidak diketahui berapa ramai daripada rakyat Malaysia , sedar dan cakna , banyak lagi urusan - urusan pentadbiran dan halangan - halangan yang perlu diatasi

iii. Tahap syak , ragu dan prasangka masih tebal

iv. Kedua - dua pihak terlalu sangat berhati - hati

No comments

Powered by Blogger.