rumah terbuka: kenapa ada perbezaan antara rakyat dengan pemimpin?

" Masa berkempen pilihanraya mereka sanggup ke denai dan lembah bersama rakyat. Masa mereka menjamu selera (muntah kedarah) di jamuan Hari Raya, mereka asingkan diri daripada rakyat yang pernah mereka taburkan janji untuk membela nasib. Hendak namakan apa mereka ini? Pemimpin atau apa ………?


Keceluparan mulut presiden dan kepimpinan UMNO menjelang perhimpunan agong parti tersebut semakin menjadi-jadi.

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini melahirkan rasa kecewanya terhadap tindakan sekumpulan penyokong Hindraf menimbulkan kekecohan pada majlis rumah terbuka Hari Raya di PWTC di sini pada hari raya pertama 1 Okt lepas.

Perdana Menteri berkata mereka dibenarkan masuk ke majlis anjuran beliau bersama anggota kabinet beragama Islam itu atas semangat Hari Raya.

Hanya seorang yang ucapkan selamat Hari Raya kepada saya. Yang lain sebut hapuskan ISA dan bebaskan pemimpin Hindraf,” katanya kepada pemberita di sini, Isnin.

Beliau berkata ini menunjukkan penyokong Hindraf tidak mempunyai semangat Hari Raya yang sudah dianggap sebagai satu perayaan nasional.

Hello Abdullah Badawi dan mereka yang senada dengannya. Hendak berhari raya apa kalau ayah, suami, datok atau anak terpenjara? Mereka terpenjara tanpa diberi hak untuk dibicarakan. Mereka terpenjara tanpa diberi hak untuk berhujah dan membela diri.

Samada Melayu, Cina, India, Singh atau apa bangsa sekalipun, sekiranya berada dalam keadaan seperti keluarga tahanan ISA pasti akan bertindak sama seperti apa yang telah dilakukan oleh penyokong Hindraf.

Apakah jika keluarga kita dipenjarakan tanpa bicara, kita tidak berusaha untuk mendapatkan keadilan sewajarnya?. Cuba renung dan fikirkan dengan penuh keinsafan, apakah kita layak, lalu dan tergamak untuk bersuka-ria sedangkan ahli keluarga kita yang tersayang terpenjara di hari raya? Hanya manusia yang tidak berhati perut sahaja yang masih sanggup bersuka-ria dalam keadaan anak, ayah, suami atau datok mereka merengkok terpenjara tanpa bicara.

Keluarga mangsa ISA tidak punya kemudahan seperti Saiful Bukhari yang bolih duduk berbincang dengan Timbalan Perdana Menteri untuk merangka strategi penipuan. Keluarga mangsa ISA tidak seperti penyiasat persendirian P. Balasubramaniam yang belot tapi mendapat habuan RM5 juta daripada Rosmah Mansor.

Penyokong Hindraf dan keluarga mangsa ISA pernah berusaha untuk menyampaikan bunga kepada Abdullah tetapi niat mereka diperlekehkan.

Salahkah mereka menggunakan kesempatan berjumpa Perdana Menteri dalam majlis jamuan Hari Raya untuk menyampaikan permasaalah mereka?.

Kesempatan apa lagi yang mereka ada untuk menyampaikan secara peribadi tentang tuntutan dan perasaan sedih bercampur benci mereka terhadap tindakan tidak bertamadun Akta ISA yang dikenakan terhadap keluarga mereka.

Hindraf dan keluarga mangsa ISA tidak datang ke jamuan tersebut dengan parang. Mereka tidak datang dengan senapang. Mereka tidak datang dengan cota. Mereka tidak datang dengan gas pemedih mata.

Sebaliknya mereka datang dengan jambangan bunga. Mereka datang dengan kad Hari Raya. Mereka datang dengan cenderahati. Mereka datang untuk meluahkan rasa hati. Mereka datang untuk mengadu hal. Mereka datang untuk mohon pertimbangan. Mereka datang untuk mendapatkan simpati.

Kepada rakyat yang bebas, ceria dan gembira menyambut Hari Raya, janganlah mudah sangat terpengaruh dengan laporan akhbar Utusan Meroyan, Berita Hariantu, TB3, NST yang dengan sengaja mempropagandakan agenda Abdullah Badawi dan UMNO untuk menyemarakkan api perkauman. Telah menjadi resam UMNO akan membangkitkan api permusuhan kaum setiap kali menjelang perhimpunan agungnya.

Pemimpin UMNO akan mengenepikan semangat perpaduan kaum dan keharmonian rakyat berbilang bangsa semata-mata untuk meraih simpati bangsa Melayu demi kepentingan politik mereka. Mereka meniupkan semangat perkauman Melayu hanya untuk mendapatkan popularity menjelang perhimpunan agong UMNO.

Berita bahasa Melayu di sini
Social politics news here

No comments

Powered by Blogger.