sekitar majlis penutupan puasa sunat dan mogok lapar ipoh

IPOH : Keadaan di Wisma DAP Perak sekarang ini hampir penuh dengan pimpinan Pakatan rakyat dari PAS,. DAP dan PKR serta penyokong masing-masing dimana majlis penutup program puasa dan mogok lapar akan berlangsung sebentar tadi.

Antara pemimpin yang telah hadir ialah YAB Menteri Besar Rakyat Perak, DS. Muhammad Nizar jamaluddin,YAB Ketua Menteri Pulau Pinang, YB. Tuan Lim Guang Eng, Pesuruhjaya PAS Perak, Ust. Ahmad Awang, Pengerusi PKR negeri, Hj. Osman Abdul Rahman dan Pengerusi DAP Perak, Dato, Ngeh Khoo Ham.

Kebanyakan ADUN pakatan Rakyat telahpun berada di Wisma untuk mengikuti sama majlis bersejarah ini.

Nga Kor Ming : Pelbagai pihak sokong bubarkan DUN Perak kecuali UMNO.

Penyelaras program, YB. Nga Khor Ming mengumumkan sebanyak 218 orang mengikuti mogok lapar, dan sebanyak 4000 lebih tandangan diterima dalam tempoh 72 jam masa mogok lapar sepanjang 3 hari.

Pelbagai pihak menyokong supaya DUN Perak dibubarkan termasuklah dari Parti Gerakan dan MCA. Katanya.

Mogok lapar ini terpaksa dilakukan kerana sebelum ini kita telah hantar 100,000 lebih tandatangan, menghanatar memorendum dan sebagainya namun semacam ada benteng dinding tebal suara kita tidak didengar.

Ucapan DS. Nizar.

Bersyukur kepada Allah selepas 3 hari puasa sunat dan mogok lapar hari ini sampai kepada penghujungnya, walaupun UMNO dan BN memainkan sentimen orang Melayu melalui mufti yang kononnya bertentangan Islam namun gagal.

Saya ucapkan terima kasih kepada semua yang mengambil bahagian.

Dalam tempoh tiga hari ini kita menghadapi halangan dari polis yang menghalang progranm sehingga mereka ditangkap dan dibawa kebalai.

Beliau menjelaskan pada pagi tadi pimpinan PR berada di Pasar mengelembu yang mendapat sambutan menggalakkan dari rakyat menyokong Pakatan Rakyat.

Ucapan YB. Lim Guang Eng.

Saya datang kes ini untuk bersama dengan kerajaan negeri perak, pejabat DS. Nizar adalah pejabat menteri Besar namun ada orang yang tidak berani menerima kenyataan.

Kalau PRK sekali lagi di adakan kita akan menang lebih besar , menag 2/3. Sebab itu BN takut bubarkan DUN dan sembunyi dibelakang institusi Raja.

BN takut, bacul kerana mereka tahu mereka salah. Semua mereka boleh lakukan namun kita tidak akan gentar, kerana kita tahu kita benar dan kita berani kerana kita benar.

Beliau percaya kerajaan pakatan Rakyat Perak ditubuhkan dengan berdasarkan 5 prinsip 5 K, kebajikan, keadilan, ketakwaan, kebebasan, kebenaran. Namun satupun tidak ada pada BN.

BN menanggap mereka sebagai Firaun namun mereka ditunjukkan dalam al Quran mereka dikalahkan juga.

YB. Lim Guang Eng mengisahkan Qu Yan seorang penglima dalam sebuah negeri yang jujur berkhidmat begitu baik kepada rakyat. Akhirnya dia dijatuhkan dan dipecat. Dengan kesedihan itu dia lihat negara dan kerajaan nak jatuh , dengan hampa dia telah terjun ke sungai dan bunuh diri. itulah akibat dari menteri-menteri banyak busuk hati.

Rakyat tahu dia seorang panglima yang baik, kerana itu sebagai penghormatan kerana mayat tidak dapat dicari, maka orang cina membuat kuih chang dilemparkan kedalam sungai supaya mayat Qu Yan tidak dimakan ikan.

Kita tidak perlu buat seperti Qu Yan buat, sekarang kiita makan kuih Chang sebagai memperingati kisah itu. Sekarang bantahan ditunjukkan dalam undi.

Untuk menentang kerajaan BN kita mesti menggunakan kuasa rakyat walaupun panjang dan berliku. namun selagi kita yakin kita betul dan yakin diredhai oleh Tuhan dan rakyat maka saya percaya kemenangan akan akhirnya memihak kepada Rakyat, Nizar dan semua Exco.

Sokongan penuh dari rakyat Pulau Pinang dari rakan-rakan kita dari Perak, kita mahukan DS. Nizar kembali sebagai MB perak yang sah, yang bukan diputuskan oleh seorang dua tetapi diputuskan oleh rakyat.

Kita tidak akan hilang harapan, kita akan sabar , kita akan tunggu kemenangan majoriti 2/3 nanti.

cina islam

No comments

Powered by Blogger.