Hishammudin mahu letak Kesusasteraan Melayu di mana?


Kesusasteraan bahasa Inggeris dikaji semula dan dikatakan mahu dimulakan seawal pengajian di sekolah rendah. Demikian kata Menteri Pelajaran Dato' Seri Hishammuddin Tun Hussein. Beliau mengulas pendirian sepupunya Najib Tun Razak, bahawa pelaksanaan Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris akan tetap dilaksanakan.

Dalam 1996, ketika saya belajar di Kolej Mara Kulim (KMK), Jalan Tunjung, kami dperkenalkan dengan dua buah bacaan novel Inggeris, Rice Without Rain (Minfong Ho) dan The Village by the Sea (Anita Desai).

Novel Rice Without Rain disalin kisahnya dengan latar belakangkan negara Thai dan perjuangan pelajar Thammasart University, Bangkok yang berusaha keras dalam menolak penguasaan junta tentera ke atas negara Thai. Sementara itu, novel The Village By The Sea berlatar belakangkan kemiskinan nelayan India di sebuah desa mundur.

Persamaan antara kedua-dua novel ini ialah, klimaksnya menuju ke arah demonstrasi besar-besaran di Bangkok dan di bandar besar India. Pada saat itu, dua tahun sebelum bom jangka Reformasi meledak. Tidaklah diketahui tangan siapakah yang telah mengizinkan novel terbaik itu dijadikan bahan bacaan di matrikulasi USM.

Apabila melangkah ke Matrikulasi 2 (1997), setahun sebelum Reformasi, kami semua diminta membaca Little Lord Fauntleroy dan To Kill A Mockingbird (Harper Lee). Di belakang novel To Kill A Mockingbird milik saya, tertera petikan dialog berikut:-

"They don't do one thing but sing their hearts out for us. That's why it's a sin to kill a mockingbird."

Scout dan abangnya Jem adalah anak kepada Atticus, seorang peguam agamawan yang teguh pendiriannya terhadap nilai-nilai agama. Keluarga mereka itu setia kepada amanat dan wasiat gereja untuk mengelakkan diri daripada setiap perlakuan dosa (sin).

Dalam ayat dan perkataan lain, boleh juga kita berkata begini, "Di mana salahnya kesusasteraan Melayu sehinggakan novel-novel pop, karya popular Melayu dijadikan bahan bacaan sekolah? Apa 'dosa' sasterawan?"

Soalan seterusnya, "Jika Hishammudin mahu bancuh warna fikiran pelajar dengan kesusasteraan Inggeris, adakah ia melibatkan novel-novel karya picisan seperti Harry Porter, The Tunnel dan sebagainya?"

Little Lord Fauntleroy misalnya mengembangkan satu kisah pergelutan antara seorang cucu dan datuknya yang telah terpisah lama. Antara cucu dan datuknya ini, mereka berpaut kepada faham dan ideologi berbeza; Republican dan Democrat. Antara cucu dan datuk ini, mereka memilih laluan politik berbeza kerana seorang berada di Britain yang ketika itu sedang bergelut dengan Amerika yang mahu melepaskan diri daripada cengkaman Britain.

Lord Fauntleroy pada ketika kecilnya sudah petah berbicara mengenai serangan tentera Turki, siapakah Republican dan apakah pendirian Democrat. Adakah warna-warni novel-novel seperti ini yang Hishammudin mahu bancuhkan di dalam akal fikiran generasi muda sejak awal-awal persekolahan itu? Ini karya berat.

Jika benar baguslah. Cuma, janganlah dibancuh fikiran generasi muda dengan Harry Potter pula. Cukuplah sekadar mereka menontonnya di filem sebagai bahan santai. Hisham perlu tahu yang mana boleh diangkat sebagai pemikiran dan yang mana mahu diangkat sebagai bahan santai yang kalau tidak dibaca pun tidaklah merugikan anak bangsa.

Kembali kepada kisah Atticus (To Kill A Mockingbird). Beliau akhirnya disingkirkan daripada penduduk setempat akibat sikap beliau membela seorang negro (Tom) yang dituduh merogol seorang gadis kulit putih (Mayella Ewell). Sebenarnya, gadis kulit putih itu yang bertindak menggodanya. Tapi, Tom menolak ajakan tersebut. Pun begitu, Tom tetap didakwa bersalah atas tuduhan merogol.

Sebenarnya, Tom boleh menang dan boleh dibebaskan kerana beliau lumpuh sebelah tangannya. Atticus bertanya di dalam mahkamah, "Bagaimana mungkin seorang yang lumpuh sebelah tangannya boleh merogol seorang anak gadis yang sempurna sifat?"

Saya tak ingat tangan Tom yang manakah telah lumpuh. Saya andaikan tangan kanan. Kalau demikian, mata Mayella yang sebelah kiri saya andaikan sebagai lebam. Maka, pertuduhan dibuat, iaitu ketika memperkosa Mayella, Tom mengasari gadis itu sehingga lebam mata kirinya. (Saya tidak ingat kisah sebenar, tapi ini cuma andaian sahaja.)

Masalahnya, soal Atticus, bagaimanakah seorang lelaki yang lumpuh tangan tangannya boleh melebamkan mata kiri gadis tersebut? Akhirnya, rahsia terbongkar, iaitu yang menumbuk sehingga lebam mata kiri Mayella adalah bapanya sendiri yang anti 'nigger'. (Nigger adalah gelaran menghina kaum kulit hitam). Beliau sengaja menyalakan api fitnah itu agar Tom didapati bersalah dan jatuh terhukum.

Kisah ini hampir sama dengan kisah mata Anwar yang lebam dipukul bekas Ketua Polis Negara Rahim Noor, tetapi dinafikan Mahathir kemudian kerana kononnya Anwar melebamkan matanya sendiri tatkala nyalaan api Reformasi sedang membahang dan kehangatanya tersimbah lalu membakar dada rakyat.

Bermodalkan hujah-hujah berbentuk pertanyaan tersebut, Tom dan Atticus sebenarnya menghampiri kemenangan. Tetapi, Tom akhirnya mengalah dan bertindak membunuh diri dalam penjara sebelum keputusan tercapai.

Menurut Tom, apabila beliau melihat hakim dan juri-jurinya berkulit putih, beliau mula berputus asa. Keputusan tidak berpihak kepadanya walaupun peguam Atticus setia membela atas nama kebenaran tanpa pedulikan warna kulit.

Idea daripada novel ini antaranya mengisahkan betapa zalim dan berdosanya membunuh orang yang tidak bersalah. Di mana dosa dan salah sasterawan kita sehingga mereka dipinggirkan selama ini? Iqbal bermadah, bangsa itu lahir di tangan para penyair, mereka akan terus hidup atau boleh terus mati di tangan para politikus!

Apa salah dan di mana salahnya dengan kesusasteraan Melayu tinggi? Tanpa Sulalatus Salatin dan lain-lain karya hebat, Melayu hari ini tenggelam punca untuk mencari susur-galur warisan keturunannya sendiri. Kalau mahu julang sastera Inggeris, jenis karya hebat seperti To Kill A Mockingbird, Rice Without Rain dan lain-lain itukah yang akan disandarkan sebagai rujukan? Atau, sekadar karya imaginasi bersulam fantasi? more....

No comments

Powered by Blogger.