Umno Gagal Gugat Pakatan Rakyat - DS Anwar

Semalam di Bandar Tun Razak dan malam ini di Kulim saya memperakui kenyataan sebenar bersabit isu pembentukan Kerajaan Negeri Selangor selesai PRU12 8 Mac lalu.



Saban hari saya berhubungan terus dengan pimpinan PAS khususnya Tuan Guru Ustaz Hadi dan juga pimpinan DAP. KeADILan, PAS dan DAP tidak berganjak dari ketetapan memperkukuh muafakat Pakatan Rakyat.

Justeru itu kita harus waspada dengan muslihat Umno, termasuk dakwaan Khir Toyo yang menyelar saya sebagai penghalang utama ke arah pembentukan Kerajaan Pas-Umno di Selangor.

Ternyata Umno terdesak lemas lantaran pergelutan dalaman dan kegagalan mengatasi kemelut politik dan kegawatan ekonomi. Perlu dijelaskan bahawa sehingga kini saya tidak dapat mengesan sebarang langkah atau kenyataan dari pimpinan ketiga parti induk Pakatan yang boleh ditafsirkan sebagai keretakan.

Malah dalam perbualan talipon saya pagi tadi dengan Ustaz Hadi Awang, saya singkap perundingan di antara kami dan DAP tatkala memutuskan cadangan perlantikan Tan Sri Khalid selaku MB Selangor.

Ketika itu Ustaz Hadi menalipon saya menolak desas desus dan menegaskan bahawa beliau telah pun mengirim faks mengesahkan keputusan Pas menyokong pencalonan Tan Sri Khalid.

ANWAR IBRAHIM

No comments

Powered by Blogger.