satu renungan buat umno dan yang sama waktu denganya

Sabtu lalu saya berpeluang berbincang dengan seorang bekas Exco Selangor yang tewas pada pilihan raya 8 Mac lalu. Dia masih ketua bahagian dan akan merasmikan mesyuarat agung tahunan bahagiannya.

Saya katakan kepada beliau begini: Kalau Umno masih relevan dan hendak dipulihkan, para pembesar yang ingin memimpinnya dan orang Melayu yang masih mahu menjadi ahli atau menyokongnya perlu memikirkan hal-hal berikut:-

1. Kembali kepada sejarah dan perjuangan serta hormati veteran parti dan gunakan pengalaman dan pengaruh mereka; dan

2. Kepemimpinan di semua peringkat wajib menggabungkan orang lama yang berpengalaman dengan generasi muda yang berdedikasi dan ikhlas; dan

3. Kembali kepada akar umbi untuk mendapatkan maklum balas dan dampingi generasi muda dalam lingkungan usia 20 hingga 40 tahun.

Bagi ahli pula, mereka tidak boleh terus pasif dan hanya bersungut di kedai kopi. Mereka wajib merangka “manifesto” mereka sendiri dan sampaikan kepada kepemimpinan melalui dialog, surat, e-mel, SMS, surat kepada pengarang, blog dan apa jua jalan yang ada.

Buat permulaan, mereka perlu mengingatkan para pembesar Umno iaitu kepemimpinan (leadership) adalah untuk semua dan bukan sekali-kali untuk isteri, anak, menantu dan konco-konco. Kita pilih pemimpin. Kita tidak pernah pilih isteri, anak, menantu dan konco-konco mereka.

Dalam konteks ini, keputusan pemilihan Wanita, Pemuda dan Puteri sama pentingnya dalam menentukan kelangsungan (survival) Umno.

kadir jasin

aku tahu umno tak akan berubah..percayalaaaa.....(tajuk lagu siti)

No comments

Powered by Blogger.