Komen menarik di blog Anwar Ibrahim berkenaan DNA

"Setelah pembebasan Anwar Ibrahim dari tahanan dua hari lepas, kita telah mendengar kenyataan demi kenyataan bodoh dari PM, TPM, Syed Hamid dan pemimpin atasan polis yang sebenarnya adalah individu-individu bodoh atau yang buat-buat bodoh atau ingin memperbodohkan rakyat berkenaan isu DNA DSAI. Abdullah Ahmad Badawi mengatakan bahawa DNA yang ada telah lama dan tidak sesuai manakala Syed Hamid pula seakan-akan ingin menuduh Anwar sebagai orang yang bersalah kerana takut. Ikuti beberapa komen terhadap kenyataan peguam Anwar terhadap isu DNA.


Kenyataan Media Peguam Anwar berkaitan isu DNA


Kuala Lumpur, Malaysia, 18hb Julai 2008.

Kenyataan yang dibuat oleh oleh pegawai kanan kerajaan telah menimbulkan tanda tanya terhadap kredibiliti perlaksanaan undang-undang, serta kemungkinan adanya konspirasi untuk memburukkan kredibiliti dan reputasi anak guam kami. Kenyataan mereka cuba menggambarkan Datuk Seri Anwar Ibrahim enggan bekerjasama dengan polis.

Kami merujuk kepada komen yang dibuat oleh Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar yang dimuatkan di muka hadapan akhbar New Straits Times, mukasurat 3 akhbar The Star dan media elektronik serta bercetak lainnya. Syed Hamid seharusnya menyedari beliau tidak seharusnya cuba untuk mempengaruhi perkara ini.

Sebagai seorang Menteri Kabinet, komen Syed Hamid boleh dikira sebagai satu usaha yang menggangu dan campur tangan proses penyiasatan yang sedang dijalankan. Beliau dipetik sebagai menyebut, “Apa yang beliau takutkan? Doktor peribadi beliau boleh hadir bersama sewaktu sampel diberi.”

Selain ia menjadi satu usaha campur tangan yang tidak perlu, komen ini menunjukkan salah faham yang fundamental terhadap apa yang sebenarnya menjadi kebimbangan kami berhubung keterangan DNA.

Perbicaraan tahun 1998-99, Datuk Seri Anwar Ibrahim terpaksa berhadapan fenomena pemalsuan keterangan DNA. Penolong Pesuruhjaya Kanan Rodwan telah secara salah memindahkan sampel DNA yang ada dalam simpanan forensik. Dalam pemeriksaan balas saksi-saksi pendakwaraya yang berjaya mendedahkan DNA yang diambil dari sampel darah tersebut telah ditanam di tilam yang terkenal itu. Bila berhadapan dengan fakta ini, pihak pendakwaraya telah meminda pendakwaannya dan meyakinkan Hakim Augustine Paul untuk membuang seluruh keterangan DNA dari rekod, menghalang peguam Datuk Seri Anwar dari menghujah balas.



Individu-individu yang dikaitkan dengan pemalsuan bukti-bukti sepanjang perbicaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim di tahun 1998-1999, ialah Gani Patail, Musa Hasan dan Rodwan, mereka masih merupakan aktor penting kes sekarang, cumanya, hari ini, mereka berada di posisi yang lebih berkuasa dalam aparatus perlaksanaan undang-undang.

Datuk Seri Anwar Ibrahim mempunyai sebab yang kukuh untuk mempercayai kemungkinan keterangan DNA akan dipalsukan sekali lagi. Ini adalah munasabah kerana petuduh masih dibawah jagaan pihak polis semenjak dari 28 Jun 2008 lagi, dan pihak polis masih memiliki DNA Datuk Seri Anwar Ibrahim dari kes yang lalu.

Kebimbangan anak guam kami, tidak sebagaimana yang Syed Hamid percaya, hanya dengan menyerahkan sampel DNA melalui doktor peribadinya mahupun pakar forensik asing, ianya akan selesai.

Hanya jika ianya dapat diverifikasikan serta disahkan secara bebas, bahawa semua pemeriksaan kesihatan dan sampel yang diambil dari petuduh mestilah diambil secara profesional serta tanpa sebarang campur tangan dari pihak polis, barulah Datuk Seri Anwar Ibrahim akan mempertimbangkan untuk turut serta dalam sebarang analisis DNA.

Kami ingin mengulangi di sini tidak ada sebab serta justifikasi yang munasabah untuk bergantung kepada analisis DNA kerana laporan polis yang dibuat oleh petuduh masih diselubungi kerahsiaan dan segala bukti yang menyokong tuduhan tersebut tidak dibenarkan buat kami untuk membaca serta melihatnya.

Adalah salah untuk mengatakan Datuk Seri Anwar Ibrahim enggan untuk bekerjasama dengan pihak polis. Beliau bersetuju untuk menemui pihak polis pada tarikh dan waktu yang diatur. Beliau juga telah memberi kenyataan panjang yang mengambil masa selama 5 jam, juga membenarkan secara sukarela agar seluruh badannya diperiksa dan bahagian sulitnya diukur, bercanggah dengan sumber yang tidak bernama yang dipetik hari ini oleh New Straits Times pada mukasurat 6.

Kami juga ingin menegaskan di sini bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim telah memberi keterangan yang panjang walaupun dia boleh untuk kekal diam kerana itu adalah haknya mengikut undang-undang dan juga kerana Datuk Seri Anwar masih tidak tahu isi kandungan salinan laporan polis petuduh tersebut.

Sivarasa Rasiah
Peguam Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Komen Terpilih Pengunjung Blog DSAI


Saudara Anwar Ibrahim!My 2 pence worth:
1.Like in a Rape Matter, within 24hrs/max 48hrs of the “incident”, the victim if she reports to the Police, The Rape Crises Unit, will take her for a thorough Medical Examination.
2.The Medical Examination will ascertain inter alia, if there is/are present “foreign”{other then the victim’s}sperm,pubic hair etc.
3.If there is not such, then NFA.
4.If there is, then the victim points to the perpetrator.
5.WITHOUT collateral evidence, the Police CANNOT extract any form of “samples” from the “perpectrator”.
6. The investigators must then only record a statement from the so called “perpectrator” and then hand over the findings to the DPP for a decision.
7.The DPP must weigh the evidence by the Investigators and only if satisfied that there is a case, where prima facie there is evidence, can The DPP order to charge.
My analysis:
1. The Investigators must have taken all the necessary FORENSIC evidence from Saiful.
2. The Investigators must inform you/yr solicitors of the FIR[by Saiful}as per the Criminal Procedure Code.
3. The “Order to Arrest” which is always immediately follows the Order to Charge must be complimentary.
4. The Police must be willing to hand over the Forensic Evidence to you for your Independent Experts to compare yr DNA for consistencies!
Your cannot be “Ordered” to give your DNA, for Godsakes!
I am reliably informed:
1. Saiful’s Fiance’{who has a fetish for shoes} is the daughter of the PA to Datin R!
2.I am reliambly informed that the “condo” in Damansara on Thursday when the so called incident took place, was a meeting of many Honchos with you!
Anyway!
1. We know the 1998 nonsense!
2. We know there are “frightened” persons after 08/03/08

That’s my 2 pence worth Saudara!
From 1975{and u & all of us did not critize Tun Razak &/or Petronas!}, we have been patient!

No comments

Powered by Blogger.