Apa yang Obama ada, YB Pakatan dan BN pun ada!


Sumber: Kerajaan Rakyat

Saya amat tertarik dan mengikuti dengan dekat perkembangan politik Amerika terutama sepanjang tempoh kempen pemilihan presidennya yang berakhir dengan kemenangan Barrack Obama. Malahan anak saya yang berada di sana turut membantu memberikan laporan kempen presiden sebagai menambahkan sumber rujukan saya.

Di Malaysia, saya sendiri melihat dan berada di dalamnya. Antara yang membezakan kaedah berkempen dan berkomunikasi di State (US) dan Malaysia adalah mereka menggunakan kemudahan komunikasi secara maksima, manakala politikus Malaysia mengabaikannya.

Obama, bukan manusia yang ‘terlalu’ hebat tetapi beliau mempunyai rantaian dan rangkaian sahabat yang hebat serta beliau cekap menggunakan segala peluang dan kemudahan yang ada.

Saya tidak berminat untuk menyentuh wakil rakyat UMNO/BN. Mereka hendak terlentang, terlingkup, tertiarap atau menonggeng, sukahati dia orang. Bagi saya, mereka adalah spesis yang hampir pupus.

Saya rasa berhak dan bertanggungjawab untuk menegur wakil rakyat dan wakil parlimen dari kalangan Pakatan Rakyat kerana seperti ramai pembaca Kerajaan Rakyat, saya sendiri adalah antara yang memberikan undi kepada mereka. Jika mereka lalai dan buat silap, saya kira wajib bagi saya dan semua yang memberikan undi kepada mereka menegurnya.

Tinggal lagi satu bulan akan genapnya setahun berlalunya PRU-12 yang telah mentsunamikan UMNO/BN dalam arena politik Malaysia. Jika dikira dari sudut maruah, UMNO/BN telahpun kalah diperingkat nasional. Pakatan Rakyat telah menang. Tetapi, bayangan kecundangan Pakatan Rakyat dalam PRU-13 nanti tidak boleh dipandang sepi.

Kelemahan dan sifat ‘malas’ menimba ilmu dikalangan beberapa wakil rakyat Pakatan Rakyat, Parti KeADILan khususnya amat memualkan. Terdapat beberapa lembaga dalam Pakatan Rakyat yang bergelar YB tidak peka terhadap kepentingan ‘komunikasi maklumat’ memang tidak dapat disembunyikan lagi.

Beberapa hari lalu saya telah mengingatkan kepada pegawai khas Datuk Seri Anwar agar tindakan susulan yang drastik perlu diambil untuk memastikan para wakil rakyat KeADILan berinteraksi secara aktif dengan rakyat samada melalui blog, email atau sms.

Daripada penelitian dan pengamatan saya, terdapat beberapa EXCO, ADUN dan wakil parlimen di Selangor yang tidak mengindahkan email yang dihantar oleh rakyat kepada mereka. Lebih mendukacitakan terdapat beberapa YB yang langsung tidak membuka atau membaca email-email tersebut.

Barrack Obama mengakui bahawa beliau telah menggunakan segala kemudahan IT semasa kempennya dan bertegas untuk terus menggunakan ‘BlackBerry’nya sebagai salah satu daripada kaedah beliau berhubungan dan mengetahui dunia luar dengan cepat dan pantas. Barrack Obama adalah presiden Amerika Syarikat!

‘Without his virtual connection to old friends and trusted confidants beyond the bubble that seals off every president from the people who elected him, he’d be like a caged lion padding restlessly around the West Wing, wondering what’s happening on the other side of the iron bars that surround the People’s House.’

‘The president’s ability to reach outside his inner circle gives him access to fresh ideas and constructive critics,’ Mr Podesta said. ‘As president, it is more important than ever that he remain connected.’ — AFP

Saudara Anwar Ibrahim telah menerima lebih daripada 1,000 sms dan email pada hari pengundian semasa PRK Kuala Terengganu dan beliau telah membalas sebahagian besar daripadanya. Malahan dalam keadaan dan pada hari biasa, Anwar Ibrahim akan membaca kesemua email yang dikirimkan kepada beliau sebelum tidurnya atau sebelum waktu solat subuh dan beliau memberi respond kepada semuanya. Anwar Ibrahim adalah ketua umum parti KeADILan! Malangnya, ramai wakil rakyat yang berada dikelilingnya telah gagal mengikut caranya.

Jelas kaedah yang digunakan oleh Barrack Obama dan Anwar Ibrahim untuk berhubungan dengan pengundi dan rakyatnya juga dipunyai oleh para wakil rakyat KeADILan tetapi mereka samada culas, malas atau tidak tahu menggunakannya. Nampaknya, lebih cerdik anak jiran saya, baru berusia 6 tahun tetapi tahu bersms, beremail dan berfriendster.

Datuk Seri, saya kira saudara kena bertegas dalam hal ini. Pastikan wakil rakyat KeADILan dan Pakatan Rakyat mengekplotasikan segala kemudahan perhubungan yang tersedia agar mereka lebih peka dan tidak tersisih dan dipinggirkan oleh rakyat kelak.

No comments

Powered by Blogger.