samy mengucapkan sayonara?


Samy Vellu lepas jawatan Presiden menjelang Ogos?

PETALING JAYA: Datuk Seri S. Samy Vellu, Presiden yang paling lama menerajui MIC, mengumumkan mahu melepaskan jawatan itu menjelang suku ketiga tahun ini.

Ketika membayangkan kemungkinan itu, bekas Menteri Kerja Raya itu berkata, "saya hanya akan berada dalam MIC antara enam hingga tujuh bulan sahaja."

Bagaimanapun beliau tidak memberikan dengan jelas tarikh akan berundur daripada memegang jawatan itu.

Kata Samy Vellu lagi, jikapun bersara daripada politik tahun ini beliau tetap akan memantau perjalanan MIC dari dekat.

"Saya tidak akan tinggal di Australia ataupun Britain selepas melepaskan jawatan.

"Saya akan tinggal di Kuala Lumpur untuk melihat perkembangan semasa politik," kata beliau yang dipetik oleh akhbar Makkal Osai hari ini.

Beliau memegang jawatan itu sejak 1979.

Samy Vellu yang tewas dalam mempertahankan kerusi Parlimen Sungai Siput pada pilihan raya umum ke-12 Mac lalu telah menyatakan hasrat untuk bertanding semula jawatan Presiden MIC - buat penggal ke-10.

Pemilihan Presiden dijangka diadakan April atau Mei ini.

Samy Vellu tidak dapat dihubungi untuk pengesahan dan ulasan lanjut mengenai laporan akhbar itu.

Bagaimanapun beberapa pemimpin MIC yang menghadiri majlis perasmian bangunan pengusaha butik masyarakat India di ibu negara kelmarin mengesahkan Samy Vellu ada mengatakan demikian.

Pemimpin-pemimpin itu memberitahu Samy Vellu tidak menekankan hasrat tersebut, sebaliknya bercakap seimbas lalu.

mStar Online juga difahamkan pemilihan Presiden MIC, yang lazimnya diadakan berasingan daripada pertandingan bagi jawatan-jawatan utama pusat yang lain, kemungkinan ditangguhkan sehingga September ini.

Pada 28 November ini, Samy Vellu berkata, beliau tidak mempunyai sebarang rancangan untuk berundur walaupun kebanyakan parti komponen utama dalam Barisan Nasional (BN) telah melakukan perubahan kepimpinan.

Beliau berkata, kepimpinannya dalam MIC tetap diperlukan kerana beliau masih terus berkerja untuk masyarakat India di negara ini.

No comments

Powered by Blogger.