BN kian rapuh, tidak relevan lagi

KANGAR, 26 Mac (Hrkh) - Kejayaan besar Barisan Rakyat yang didokong oleh PAS, KeADILan dan DAP dalam pilihan raya umum (PRU) ke-12 lalu membuktikan bahawa pakatan Barisan Nasional kini semakin rapuh, kata Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Mohd Anuar Tahir.

Menurutnya, formula yang diasaskan oleh Tunku Abdul Rahman Putra pada tahun 1955 dulu melalui pakatan Perikatan yang merangkumi Umno, MCA dan MIC kini mula dilihat sedang menuju titik akhirnya.

"Sebagai contoh, MIC dilihat sudah tak relevan kepada masyarakat India kecuali semua parti politik India perlu bersatu.

"Jadi, kini kena ada satu formula baru untuk memerintah negara ini dan pakatan Barisan Rakyat sudah bersedia menggantikan pemerintah yang sedia ada," katanya.

Dalam pada itu, sebagai penggerak Gabungan Pilihan raya Bersih dan Adil (Bersih), Mohd Anuar melihat PRU kali ini tetap berlangsung dengan proses yang buruk.

Katanya, tuntutan Bersih yang dibuat kepada Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) sehingga kini masih belum dipenuhi.

"Kita lihat di Wangsa Maju umpamanya, terdapat ribuan pengundi pos, Mohamad Sabu kalah dengan undi pos, sebab itu Bersih menuntut supaya dihapuskan undi pos.

"Selain itu kita juga telah mengesan banyak penipuan yang berlaku. Umpamanya undian yang berulang di mana seorang pengundi itu didaftarkan sebagai pengundi pos dan pengundi biasa.

"Dalam keadaan macam ni pun kita masih mampu menang di lima buah negeri termasuk menguasai hampir semua parlimen di Wilayah Persekutuan," jelasnya.

Beliau berkata demikian dalam ucapannya pada satu majlis minum petang anjuran Majlis Tindakan Dun (MTD) Bintong di Pasti Teluk Kacang dekat sini semalam.

Hadir dalam majlis yang diadakan tersebut ialah pimpinan dan petugas MTD serta beberapa orang wakil Badan Bukan Kerajaan (NGO).

Mohd Anuar yang bertanding di Dun N06 Bintong dalam PRU yang lalu kemudiannya mengambil kesempatan menziarahi beberapa buah rumah di Kampung Behor Janggus dan Wang Ulu yang menjadi mangsa ribut pada 22 Mac lalu. - mks.

No comments

Powered by Blogger.