Raja Dr Nazrin Minta Pemimpin Ambil Iktibar Kisah Silam Kejatuhan Sesebuah Negara


IPOH, 20 Mac (Bernama) -- Pemangku Raja Perak Raja Dr Nazrin Shah meminta pemimpin negara ini untuk mengambil pengajaran dan iktibar daripada punca yang menyaksikan banyak kejatuhan empayar, kerajaan malahan raja dan pemimpin sesebuah negara seperti yang tercatat dalam sejarah dunia.

Baginda bertitah melalui sejarah, umum mengetahui bahawa ramai yang telah diberi peluang untuk menjadi pemimpin, namun hanya segelintir sahaja individu yang muncul sebagai pemimpin yang berjaya mencipta sejarah dan membina tamadun bangsa.

"Keadaan ini berlaku kerana ramai yang ketika diberi peluang untuk memimpin kehilangan pedoman apabila berada dalam kegembiraan dan keasyikan memiliki kuasa.

"Ada antaranya yang terleka, ada yang tersalah haluan, ada yang tersalah diberi nasihat, ada yang tersalah langkah dan ada yang tersalah perkiraan.

"Demikian terdapat himpunan sejarah berkaitan kepimpinan dan pemimpin yang sewajibnya dijadikan asas rujukan untuk ummah hari ini mempelajari dari kesalahan dan menjauhi dari mengulangi kesilapan yang sama," titah baginda pada majlis sambutan Maulidur Rasul dan penyampaian hadiah hafazan peringkat negeri Perak di Dewan Bankuet, Bangunan Darul Ridzuan di sini hari ini.

Lagi:http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news.php?id=321629

No comments

Powered by Blogger.