poll kat berita harian pun keputusan pas menang!

KUALA TERENGGANU - Menurut tinjauan yang dilakukan oleh akhbar Berita Harian bertarikh 14 Januari 2009 melalui laman webnya: http://www.bharian.com.my/klikkhas/kterengganu calon PAS mendahului sebagai calon pilihan di Kuala Terengganu.

Sehingga jam 12 tengah malam tadi, pihak kami mendapati calon PAS, YB Haji Mohd Abdul Wahid Endut mendapat undian sebanyak 73.3 %, manakala Datuk Wan Ahmad Farid mendapat 23.3%, dan Saudara Azharuddin Mamat @ Adam (bebas) sebanyak 3.3%.

Walaupun dari tinjauan ini rata-rata pengundinya bukannya pengundi sebenar dari Kuala Terengganu. Namun begitu, ia menggambarkan pilihan orang ramai terhadap calon yang bakal dipilih nanti.

Kebanyakkan pembaca laman web Berita Harian lebih yakin dengan calon PAS walaupun akhbar itu sendiri memberi gambaran buruk terhadap beliau.

Berita Harian selaku media yang berpihak kepada kerajaan seharusnya akur dengan kehendak pembacanya sendiri dan sedar bahawa berita dan persepsi buruk yang digambarkan terhadap calon PAS sedikit pun tidak berjaya merubah kehendak orang ramai yang mahukan seorang pemimpin yang mempunyai rekod cemerlang sebagai wakil rakyat.

Terdahulu, undian yang sama telah dibuat oleh laman web terkenal Yahoo.com.my. Peratusannya juga mendapati pengundi lebih memihak kepada calon PAS iaitu sebanyak 58 peratus menyaingi calon BN dengan peratusan 22. Calon bebas pula mendapat 2 peratus manakala lebih 19 peratus pembacanya tidak tahu atau tidak kisah perihal perjalanan pilihanraya kecil ini.

No comments

Powered by Blogger.