UUM : Kilang bagi produk mengampu

Oleh rusyd

" Apa dah jadi dengan UUM, dulu di kalangan sahabat saya semasa zaman mahasiswa kami menggelarnya "Universiti Untuk Mahathir". Sekarang dah jadi "Unit Untuk Mengampu". Bukan bermakna UUM sahaja yang sinonim dalam arena pengampuan ini, malah universiti lain juga sama tak kurang hebatnya.


Nak marah kat Nordin Kardi, yang Abang Misai dekat Shah Alam itu pun apa kurangnya. Masing-masing nampaknya agak bersungguhan mencatat "rangking" paling bawah dalam kualiti pendidikan negara.

Kepada sahabat yang berada di UUM terutamanya beberapa kawan baik saya yang memegang jawatan Pensyarah Kanan di sana, rasanya mereka bersetuju dengan saya walaupun agar keberatan.

Sila baca artikel jumud dan kurang intelektual ini:

Kita wajar jadikan Palestin teladan Berita Harian Jumaat 16 Januari 2009

NEGARA sekali lagi menyaksikan pilihan raya kecil yang bakal berlangsung di Kuala Terengganu, Sabtu ini. Konflik di Gaza, Palestin sedikit mengurangkan politiking ahli politik kita dan ia seakan memberi keredaan tidak seperti sebelum ini.

Ada pihak melihat pilihan raya di kawasan Parlimen Kuala Terengganu tidak begitu penting, malah tidak mengubah apa-apa yang mungkin tidak dapat menebus kegemilangan Barisan Nasional (BN) sebelum pilihan raya umum 2008.

Bagaimanapun, Umno dan BN tidak boleh memandang sambil lewa. Pilihan raya kecil boleh dijadikan kesempatan dan peluang BN untuk memantapkan parti. Lebih penting lagi jika parti yang bertanding adalah Umno.

Ketika pilihan raya, semua parti komponen turun padang untuk sama-sama berkempen. Pemimpin semua peringkat dan cawangan di seluruh negara dapat berhimpun dan sama-sama mengatur strategi dalam merebut kemenangan.

Sudah tentu ia akan mampu membentuk nilai bersatu padu di kalangan pemimpin dan ahli BN. Kelemahan pada Mac 2008 memang dapat diukur dari segi kuantiti. Pertambahan Ahli Parlimen pembangkang secara tidak langsung mengurangkan kuasa majoriti BN. Tetapi harus diingat, sesekali kualiti yang dilihat dari sudut nilai dalam BN harus juga ditekankan.

Pilihan raya kecil Kuala Terengganu perlu juga dijadikan kayu ukur untuk menilai sejauh mana penerimaan rakyat kepada BN dan Pakatan Rakyat. Jika BN memenangi kerusi itu, bermakna pemimpin BN dan Umno berpeluang menunjukkan kepemimpinan, mencurahkan khidmat bakti serta memperbaiki kualiti pembangunan sedia ada.

Memberi peluang kepada Pakatan Rakyat menjadi pemimpin adalah sesuatu yang umpama menyerah ‘barang hak milik’ kepada orang lain. Walaupun dalam Pakatan Rakyat ada orang Melayu dan Islam yang mungkin dapat berkhidmat dengan baik, itu hanya sementara.

Orang Melayu dan Islam yang memperjuangkan ideologi Pakatan Rakyat adalah ‘buah catur’ yang akhirnya dikorbankan untuk kepentingan orang lain. Rakyat, khususnya di Kuala Terengganu harus menjadikan Palestin sebagai cermin dalam memilih pemimpin.

Untuk memastikan negara kita berada dalam keadaan baik, harmoni dan sejahtera, kita perlu konsisten dalam memilih siapakah pemimpin kita. Jika kita memilih pemimpin politik yang bersifat ‘talam dua muka,’ bermakna kita juga umpama rakyat ‘talam dua muka.’ Negara akan hancur dan kacau bilau andainya kita mengambil sikap sebegini.

Oleh itu, Umno dan BN perlu mengambil peluang yang masih ada ini untuk meyakinkan rakyat hingga ke akar jiwa mereka bagi memastikan bukan saja untuk kemenangan Umno dan BN tetapi untuk masa depan negara.

Kita memerlukan kepemimpinan yang kukuh dan stabil hasil persefahaman di antara kaum. Kita melihat dunia kini mengalami pelbagai ancaman, terutama negara seangkatan kita seperti negara Islam, khususnya di Palestin.

Jika negara kita juga lemah kerana memilih ideologi politik yang ‘caca marba’ maka tidak ada negara di dunia yang dapat membantu kita. Kita juga tidak akan mampu membantu negara lain jika kita lemah.

Justeru, kita mesti mengekalkan ideologi politik yang dibentuk 60 tahun lalu di samping memperbaikinya dari semasa ke semasa. Kita maju dan stabil dalam tempoh 60 tahun.

Rakyat Palestin pula hancur dalam masa 60 tahun kerana mereka mangsa ideologi politik dan perpecahan. Adakah rakyat Malaysia memilih kehancuran atau sebaliknya. Rakyat Kuala Terengganu dan rakyat semua harus sentiasa bermuhasabah.

ROSLEE MARDAN,
Pegawai Eksekutif
Universiti Utara Malaysia ,
Kedah.

Apa dah jadi ni? Mengaitkan pimpinan Pakatan Rakyat sebagai "talam dua muka". Rasanya anda telah ketinggalan dalam arus maklumat. Rata-rata masyarakat terutamanya mahasiswa dan intelektual di UUM tahu hakikat sikap dan pendirian UMNO@BN.

Cuma saya tertarik dengan tajuk artikel "Kita Wajar Jadikan Palestin Teladan". Apa yang dapat saya ambil pengajaran dari peristiwa Palestin ialah pengkhianatan oleh Parti Fattah bagi menjatuhkan Parti Hamas yang menang secara demokrasi hasil bantahan rakyat kerana Parti Fattah banyak berpura-pura dalam menangani Rejim Israel sebelum ini.

Apa yang dapat dilihat di sini ialah istilah "Perkongsian Kuasa" adalah taktik jahat Parti Fattah bagi terus berkuasa di kala bau busuk pengkhianatannya dapat dihidu rakyat Palestin.

Saya merasakan pembunuhan kejam tentera Israel laknatullah ke atas rakyat Palestin ini adalah perancangan keji dan melibatkan sekutu Israel termasuk negara kolonial berimej Islam yang terus berpura-pura menghentam Israel tetapi dalam masa yang sama membantu rejim Israel. Hakikatnya sekarang mereka agak pelik dengan kekuatan komando Parti Hamas itu sendiri. Tahniah Brigade Izzuddin al-Qossam!!!"

No comments

Powered by Blogger.