2008-2011 zaman kekalutan dan kejatuhan BN


" Sepanjang tahun 2008 merupakan satu jangka waktu yang cukup derita bagi umno, bermula awal tahun gembar gembur pilihan raya umum diadakan lebeh awal telah menjadi kenyataan apabila Pak Lah bertindak membubarkan parlimen dan pilihanraya umum ke 12 telah diadakan pada mac 2008.

Keputusan pilihan raya sungguh mengecewakan umno dan BN, PR telah berjaya menguasai lima negeri, ramai bekas menteri kabinet tewas pada piliha raya tersebut. Terdapat bekas menteri besar menanggis apabila menerima kejutan yang tidak dijangkakan seteruk itu.

Umno dan BN mula menyalahkan sesama sendiri di atas kekalahan pada pilihan raya yang ke 12 lalu. Isu peralihan kuasa mula membelit umno demi kononnya untuk mengembalikan keyakinan rakyat dan menyelamatkan BN.

Rakyat mula berbicara tentang kereputan umno dan kegoyahan BN dalam mengharungi arus politik tanah air. Pakatan Rakyat menjadi begitu popular sebagai alternatif mengantikan BN menerajui kepimpinan negara.

Perhimpunan bersih telah berjaya mengumpulkan ratusan ribu rayat dan telah mewarnai Kuala Lumpur dengan warna kuning, sambil berarak ke Istana negara bagi menyerahkan memorandom kepada Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong bagi menuntut pilihan raya adil dan bersih.

Isu Hindraf telah mengugat kesetiaan kaum india kepada MIC dan mula meninggalkan BN serta memberi sokongan kepada Pakatan Rakyat. Penahanan pemimpin Hindraf didalam ISA menambah kesukaran menarik balik sokongan kaum india.

Menjelang perhimpunan agung Umno yang dijangka pada mac.2009 berbagai masaalah timbul sepanjang pemilihan diperingkat bahagian persaingan jawatan tertinggi parti. Pada peringkat ini, hanya jawatan presiden umno yang dimenangi tampa bertanding oleh Dato’Seri Najib Tun Razak manakala jawatan timbalan presiden,naib presiden,MKT dan ketua pergerakan wanita dan pemuda akan menghadapi pertandingan.

Isu politik wang dan rasuah telah mewarnai pemilihan umno dari peringkat bahagian dan telah didedahkan pemimpin atau bekas pemimpin umno.

Perletakkan jawatan Datin Seri Wan Azizah sebagai ahli parlimen Permatang Pauh bagi memberi laluan Dato’ Seri Anuar Ibrahim bertanding telah menyebabkan BN cukup tertekan dalam usaha menyekat usaha Anuar menjadi ketua pembangkang di parlimen.

Gendang 16 september yang dimainkan Anuar setelah memenanggi kerusi parlimen Permatang Pauh dengan majoriti yang lebeh besar menyebabkan sebilangan ahli parlimen BN berarak dibawa makan angin ke Taiwan.

Menjelang meyambut tahun baru 2009, kematian Dato’ Razali Ismail Ahli Parlimen Kuala Terengganu telah menyebabkan satu lagi PRK terpaksa diadakan. Inilah realiti yang terpaksa dihadapi oleh umno dan BN. Dalam situasi sekarang adalah agak berat bagi mengekalkan kerusi palimen Kuala Terengganu ini.

Sepanjang 2008 telah dilalui dengan derita namun sengsara menanti seawal 6 jan.2009 dan 17 jan.2009 tarikh pembuangan undi PRK parlimen P036 K.Terengganu. Kita tunggu dan lihat siapa akan menawan kerusi parlimen ini. Seandainya BN memenangi PRK ini dan sesuatu masih menghantui umno…

Peralihan kuasa kepimpinan umno pada mac.2009. Apakah yang akan dapat kita saksikan sepanjang tempuh tiga bulan menjelang perhimpunan agung umno nanti ?

.mns.. Pakupayung58

No comments

Powered by Blogger.