POST MORTEM KT II: PEMIMPIN UMNO ANGKUH, BONGKAK


Seminggu sebelum penamaan calun, ahli-ahli Umno terutamanya perwakilan Umno berpusu-pusu membanjiiri Kuala Terengganu. Setiap hotel, restoran, coffee house dipenuhi perwakilan Umno. Dengan puterinya, dengan wanitanya, dengan pemudanya. Kesemuanya bergelar Datuk, Datuk Seri, Tan Sri. Hari ini, cukup pelik kalau Ketua Bahagian Umno tidak bergelar Datuk atau Datuk Seri.

Suasana di coffee house penuh keriangan dan hilaian ketawa wanita dan puteri Umno. Begitulah suasana di hotel-hotel Kuala Terengganu semasa pilihanraya Kuala Terengganu.

Bandar Terengganu dipenuhi kenderaan berjenama. BMW, Mercedes SLR, Porsche, Harrier dan ada yang membawa kereta yang orang Kuala Terengganu sendiri pun tak pernah tengok dalam hidup mereka. Semuanya kepunyaan orang Umno. Ada Menteri ke sana sini diiringi anggota polis sehingga pakcik-makcik di Kuala Terengganu lintang pukang mencari ruang di celah-celah kereta untuk memberi jalan kepada kereta Pak Menteri yang tak sabar-sabar untuk cepat ke destinasinya.

Itulah perangai orang Umno termasuk Ali Rustam dan Khairy. Pemimpin-pemimpin Pas terasa kedilnya. Mereka tidak mampu tinggal di Primula Parkroyal. Mereka hanya mampu bermalam di Masjid kepunyaan Ustaz Hadi Awang di Rusila dan menagih simpati dari ahli Pas yang sudi menyediakan tempat tinggal untuk mereka. Mereka tidak makan di coffee house. Mereka menjamu selera di surau, masjid dan kedai kampung bersama rakyat Terengganu yang daif itu.

Bilik hotel habis ditempah. Yang mewah menjadi kediaman para pemimpin tertinggi. Yang tiga bintang menjadi tempat berteduh pengikut mereka. Begitulah betapa bongkak dan angkuhnya pemimpin Umno di Kuala Terengganu.

http://kedahku.blogspot.com/

No comments

Powered by Blogger.