Benarkah Rashid seekor kera jantan tua?

Siapa boleh lupa insan bernama Tan Sri Abdul Rashid Abd Rahman. Pengerusi SPR yang telah melakukan berbagai perkara dan memperkenalkan berbagai peraturan yang terus-menerus meletakkan proses pilihan raya dalam negara pada keadaan yang sangat membimbangkan, tempang dan pincang.

Bagaikan orang dari persembahan sarkas, beliau boleh memperkenalkan dakwat kekal yang katanya akan digunakan dalam PRU ke 12 Mac lalu, sebagai kononnya melayan karenah parti-parti pembangkang, tetapi diambang PRU ke 12 beliaulah juga yang membatalkan penggunaanya kononnya atas sebab keselamatan negara.

Beliau juga telah membenarkan undi pos, yang sangat dipertikaikan itu terus mempengaruhi keputusan pilihan raya. Isu di DUN Belantek di Kedah, contohnya, sehingga kesaat akhir tidak mampu beliau selesaikan, apabila PAS mengadu 1,031 pengundi tentera di daftarkan sebagai pengundi pos di DUN yang tidak punya kem tentera, beliau menyepi membodohkan diri, akhirnya PAS gagal mempertahankan kerusi tersebut.

Beliaulah juga memperkenalkan peraturan mematikan setem ke atas borang-borang pencalonan sehingga mencetuskan kekalutan dikalangan calon-calon pembangkang, hanya untuk menarik balik arahan itu di hari penamaan calon apabila mendapati calon-calon BN tidak mematuhi peraturan itu.

Siapa yang boleh lupa si Rashid ini?

Tiba-tiba dalam akhbar The Star hari ini, tanpa segan dan malu, beliau mendakwa bahwa pihak yang selama ini menganggu beliau, hari ini sudah senyap, kerana "monyet-monyet" itu dakwanya telah "kenyang". Kata beliau:

I have said many times before that the elections are always free and fair. But they never believed me. Now the MONKEYS are quiet because they are full.

Saya telah menyatakan banyak kali bahawa pilihan raya kita sentiasa bebas dan adil. Tetapi mereka tidak pernah mempercayai saya. Sekarang MONYET-MONYET itu semuanya sudah mendiamkan diri kerana masing-masing sudah kenyang.

Kalau insan bernama Rashid ini menggelar orang lain sebagai MONYET, memang tak hairan sebab dari rekod perkhidmatan dan kerja beliau, beliau sendiri saling tak tumpah bagaikan seekor KERA JANTAN. Tidak pernah mahu meletakkan dirinya sebagai pengadil yang bebas, sentiasa sahaja condong ke arah parti pemerintah, maklumlah KERA JANTAN yang tua sudah tidak boleh mencari makan sendiri, terpaksalah bergantung upah dari tuannya.

Kenyataan beliau menyamakan parti-parti lawan bagaikan monyet sesungguhnya mencemar dan mengaibkan Yang Dipertuan Agong, yang telah melantik beliau kejawatannya. Mungkin sudah sampai masanya KERA JANTAN ini dihumbankan ke zoo, atau disuntik dengan racun bagi mematikannya sahaja, jangan lagi menganggu umat manusia!

Posted by roslan sms

No comments

Powered by Blogger.