Pengajian pondok sepenuh masa di kelantan~malaysiakini


MASJID Imam Syafi'e yang merupakan salah satu komponen Maahad Tahfiz Darul Quran Wal Qiraat yang memerlukan sumbangan daripada orang ramai untuk disiapkan di Repek, Pasir Mas semalam.


PASIR MAS - Sistem pengajian pondok di negeri ini terus diperkasakan apabila Maahad Tahfiz Darul Quran Wal Qiraat dekat sini mewujudkan sistem pengajian pondok secara sepenuh masa.

Dikenali dengan nama Pondok Ihya' Al-Ulum, ia bertujuan untuk mengembalikan zaman kegemilangan pengajian pondok di Kelantan yang menjadi teras pendidikan di negeri ini sekitar hujung kurun ke 19 dan awal kurun ke 20.

Pengetuanya, Mohamad Subki Abdul Rahman memberitahu, di zaman kegemilangannya, Kelantan pernah memiliki 117 pondok yang diterajui tokoh-tokoh agama berwibawa.

Menurutnya, kini hanya 14 buah pondok yang berdaftar dengan Pusat Pembangunan Pondok Berhad manakala jumlah pelajarnya juga mengecil disebabkan kepelbagaian pilihan sistem pendidikan yang ada sekarang.

"Sistem pengajian sepenuh masa ini merupakan kombinasi antara sistem pengajian pondok dan pengajian moden dengan kerangka pengajian yang telah dibuat.

"Tempoh pengajiannya selama tujuh tahun dengan proses pengajian bahasa Arab dan ilmu Islam serta silibus pengajian melibatkan peperiksaan seperti Sijil Menengah Ugama dan Sijil Pelajaran Malaysia," katanya.

Terdahulu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Meranti merangkap Speaker DUN, Mohd. Nassuruddin Daud hadir merasmikan sistem pengajian tersebut mewakili Menteri Besar Kelantan.

Jelas Mohamad Subki, pengambilan peringkat pertama itu akan melibatkan 50 pelajar dan semua pengurusan menggunakan sumbangan atau zakat daripada orang ramai.

"Kita menyediakan tenaga pengajar daripada Pattani yang berpengalaman luas dalam institusi pondok dan kurikulum yang digunapakai sama seperti yang diajar di pondok-pondok di Kelantan dan Pattani," ujarnya.

Tambahnya, sistem pengajian ini memberikan beberapa keistimewaan kepada pelajarnya seperti asrama dan yuran pengajian percuma.

Katanya, syarat kemasukan adalah berumur 13 atau 14 tahun, mampu membaca al-Quran dan membaca serta menulis Jawi dengan lancar, lulus ujian temu duga dan beberapa syarat lain.

Pada majlis sama juga, kerajaan Kelantan turut melancarkan Dana Pembinaan Masjid Imam Syafi'e yang merupakan salah satu komponen pondok tersebut dan sumbangan boleh dibuat melalui akaun CIMB 03027010014625 atas nama Maahad Tahfiz Darul Quran Wal Qiraat.

No comments

Powered by Blogger.