Kakitangan Awam ikrar bersama Kerajaan Negeri Perak~malaysiakini



 . Majlis pertemuan meraikan pemimpin Kerajaan Negeri Perak Darul Ridzuan dengan warga-kerja JKR Perak dan Jamuan Hari Raya JKR Perak telah diadakan.

Tetamu penting kerajaan Negeri yang hadir ialah, Dato’ Ngeh Koo Ham, Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan, Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur, Kemudahan Awam. (Ahli Parlimen Beruas dan juga ADUN Setiawan), Dato’ Dr. Abdul Rahman Hashim, Setiausaha Kerajaan Negeri Perak, Dato’ Jamalludin Al Amini, Pegawai Kewangan Negeri Perak, Pengarah JKR Negeri Perak, Ir. Dr. Safry Kamal, Timbalan Pengarah, Ir Amir Hussain.

Peralihan baru kepimpinan Kerajaan Negeri Perak kepada Pakatan Rakyat pada PRU ke-12 adalah petunjuk dari suara rakyat yang mahukan perubahan. Maka setiap usaha dibuat, bakal melangkah perubahan kepada budaya kerja dan corak kehidupan.

Peneraju kerajaan Negeri Perak, Ir Nizar dari PAS membawa pendekatan ‘Islam untuk Semua’ berkeyakinan Islam membawa kebaikan dan keadilan semua bangsa dan ugama seperti tazkirah MB Ir Nizar kepada warga-kerja JKR sebelum ini. Perlaksanaan nilai hidup Islam yang positif telah diterima semua pihak dari kalangan penyokong kerajaan yang pelbagai bangsa dan ugama.

Merealisasikan agenda perubahan kerajaan Pakatan Rakyat kepada Organisasi dan Jabatan Kerajaan bukan semata-mata terletak kepada perubahan sistem, peraturan dan undang-undang bagi peningkatan kualiti dan mencegah salahlaku. Kakitangan Awam yang didominasi dari kalangan bangsa Melayu Islam perlu kepada perubahan jatidiri dan pemuafakatan berasaskan Islam.

Kepimpinan Negeri Perak Darul Ridzuan telah mengariskan 5 Prinsip kepada perlaksanaan arahtuju kerajaan iaitu:-
1. Adil, 2. Amanah 3. Telus 4. Berwibawa 5. Berkebajikan

Ir. Dr. Safry Kamal, Pengarah JKR Negeri Perak, mengucapkan selamat datang kepada tetamu yang hadir dan beliau menyeru kakitangan di bawahnya dapat bekerjasama secara profesional, bekerja dalam satu pasukan dan dalam semangat kekeluargaan. Imej JKR lebih ditingkat di mata masyarakat dengan bekerja dengan penuh tanggung-jawap, jujur dan amanah.

Berintergriti dan buang sikap yang negatif seperti membuang masa dan bersangka-buruk yang boleh timbul salah faham dan perbalahan.

Jadikan Jabatan Kerja Raya mencapai ‘legacy’ terunggul dengan warga Kerja yang proaktif dan inovatif. Hasil Kerja yang berkualiti, mesra pelangan kemudahan kepada masyarakat berurusan.
Beliau mengakhiri dengan ungkapan, ‘BERSATU kita TEGUH, BERCERAI kita ROBOH’.

Tuan Hj. Zam selaku wakil pekerja dalam Majlis Bersama Jabatan berikrar mengujud kesefahaman dan mengujudkan suasana persekitaran kerja yang sihat. Berikrar untuk bekerja dengan penuh tanggung-jawap, jujur dan amanah.

Membentuk personaliti takwa dengan program yang diatur seperti perdengarkan bacaan doa pada setiap pagi sebelum mulakan tugas. Mengadakan bacaan surah Yassin dan kuliah pengajiaan dari masa ke semasa. Mengadakan program kebajikan kepada kalangan wargakerja miskin dan merapatkan mengeratkan hubungan terutama dari luar daerah.

Sebagai permulaannya 12 kakitangan miskin dan mempunyai tanggungan besar menerima RM220.00 hasil dari kutipan derma dari semua kakitangan.

Dari kanan, Ir Amir Hussain, Timbalan Pengarah JKR Perak. Dato’ Jamalludin Al Amini, Pegawai Kewangan Negeri Perak. Dato’ Dr. Abdul Rahman Hashim, Setiausaha Kerajaan Negeri Perak, Dato’ Ngeh Koo Ham, Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan, Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur, Kemudahan Awam. dan Ir. Dr. Safry Kamal, Pengarah JKR Negeri Perak.

No comments

Powered by Blogger.