RTM perak memang dasar penjilat t@#$ UMNO~malaysiakini


Nampaknya fitnah pemberian tanah di Perak oleh kerajaan Pakatan Rakyat dibantu oleh RTM. Ertinya RTM memfiitnah kerajaan Perak dengan menggunakan wang rakyat jelata. Di bawah ini adalah laporan RTM berkaitan dengan isu pemberian tanah di kampung baru dan kampung tersusun. Selepas mendengar laporan RTM ini bandingkan dengan kenyataan MB Perak di bawah:




Bandingkan dengan kenyataan MB Perak dalam temuramah MB Perak, Dato' Seri Nizar Jamaluddin bersama Suara Keadilan (Bil 154, 5-12 November 2008, ms 16-17). Di dalam temuramah tersebut dinyatakan oleh Dato Seri Nizar:

" Kampung Baru paling ramai penduduk di Malaysia adalah di Perak. Ia didirikan di zaman darurat di mana kerajaan ketika itu membawa kaum Cina ke kampung baru bagi mencegah anasir komunis.

Ada 134 kampung bru yang melibatkan 65k keluarga. Dalam Kanun Tanah Negara Kampung Baru sudah tidak boleh dibuka lagi. Kalau kesemuanya diberikan hak milik kekal, ia hanya melibatkan tanah 5000 ekar sahaja yang mana 80% penduduk adalah kaum Cina.

Begitu juga Kampung Tersusun yng mempunyai hampir 75k keluarga di mana 70% penduduknya orang Melayu. Ia juga hanya melibatkan 7k ekar.

Kita tidak memberikan tambahan tanah tetapi kita hanya tukarkan daripada pajak kepada hak milik kekal. Kerajaan juga mendapat pendapatan RM330juta. Kalau dulu penduduk kampung baru ada pajakan 99 tahun dan kalau tanahnya disandar kepada bank mereka akan mendapat sedikit nilai sahaja. Sekarang kalau tanahnya jadi hak milik kekal bank akan berikan pinjaman maksima. Penduduk boleh gunakan wang tersebut untuk meningkatkan imej persekitaran rumah mereka.

Kerajaan BN menjadikan isu ini untuk memancing undi"


RTM adalah lidah UMNO di dalam menyebarkan fitnah.

No comments

Powered by Blogger.