berita yang anda harus baca terbalik untuk hari ini


KUALA LUMPUR 13 Nov. - Beberapa persatuan wartawan hari ini membidas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin yang bersikap kasar terhadap seorang jurugambar Utusan Malaysia di Ipoh semalam.

Pengerusi Institut Akhbar Malaysia, Datuk Azman Ujang berkata, ini adalah pertama kali seorang menteri besar di negara ini bertindak sedemikian dan ia tidak menggambarkan kebebasan media.

"Seorang menteri besar tidak harus berbuat demikian kerana sebagai pemimpin, beliau harus bersikap terbuka dalam cara beliau berurusan dengan media," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Mohammad Nizar dilaporkan memaksa jurugambar Mohd. Najib Mohd. Nor, 28, menyerahkan kamera dan memadamkan gambar menteri besar itu diberi surat tuntutan maaf daripada seorang peguam.

Menteri Besar itu juga dilaporkan telah mengherdik Mohd. Najib dan memanggil jurugambar itu dengan panggilan "woi" bagi meminta diserahkan kad memori kameranya.

Azman berkata, sebagai seorang menteri besar, Mohammad Nizar sepatutnya memahami bahawa tugas dan peranan pihak media ialah membuat liputan tugasan rasminya bukan soal peribadinya.

Beliau berkata, sebagai seorang wakil rakyat dari Pas yang memegang jawatan di negeri di bawah Pakatan Rakyat, Mohammad Nizar harus belajar daripada Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang sentiasa berhemah dalam menjalinkan hubungan dengan media.

Presiden Kesatuan Kebangsaan Wartawan Malaysia (NUJ), Norila Md. Daud turut melahirkan rasa terkejut bahawa seorang pemimpin besar boleh bertindak keterlaluan.

Katanya, beliau telah menasihatkan jurugambar berkenaan membuat laporan polis kerana Mohammad Nizar telah menghalang tugasnya.

"Tugas seorang jurugambar sama seperti tugas penjawat awam atau polis yang tidak patut ada sesiapa yang melarang menjalankan tugas mereka, kecuali di negara yang bukan demokrasi," katanya.

Presiden Kelab Wartawan Kebangsaan, Mokhtar Hussain berkata, sebagai seorang ketua bagi sebuah kerajaan negeri, Mohammad Nizar sepatutnya menjalin hubungan baik dengan media kerana kedua-dua pihak mempunyai peranan masing-masing terhadap rakyat.

Di Ipoh, Presiden Kelab Sukan dan Kebajikan Media Perak, Samad Majid berkata, sikap yang ditunjukkan Mohammad Nizar itu tidak mencerminkan budaya yang baik bagi seorang pemimpin dan ia sangat memalukan.

"Jurufoto berkenaan mempunyai pas yang dikeluarkan oleh Kerajaan Negeri Perak bagi membuat liputan persidangan Dewan Undangan Negeri dan sekadar menjalankan tugas yang diamanahkan kepada beliau," katanya.

Samad berharap Mohammad Nizar akan memohon maaf secara terbuka berhubung tindakannya itu.

Mohd. Najib pula berkata, beliau berasa amat terhina dengan kejadian yang berlaku itu.

"Apa yang berlaku terhadap saya benar-benar memperlekehkan media. Saya berasa terhina kerana seolah-olah telah melakukan satu kesalahan," katanya.

No comments

Powered by Blogger.