Kerja 4 tahun bolih beli 8 buah banglo, inilah UMNO-BN~malaysiakini

Biar papa kedana tetapi undinya tetap untuk Barisan Nasional

Saya bukan ahli politik, tetapi saya membaca sifir politik melalui pemerhatian dan pengamatan tingkahlaku dan sandiwara para pelakonnya. Pelakon sandiwara politik ini adalah mereka yang menjadikan lapangan politik sebagai sumber pendapatan berlebihan mereka. Pelakon-pelakon ini juga membina landasan politik mereka sebagai lebuhraya yang menuju ke lubuk khazanah rakyat yang bakal dirompaknya.

Slogan dan retorik yang beraneka adalah skrip sandiwara kutu-kutu politik ini. Samada kutu-kutu ini mementaskan sandiwara politik mereka di peringkat nasional, negeri, daerah atau desa, matlamat dasar mereka adalah meraih perhatian, simpati dan sokongan rakyat demi meliliti mereka dengan kekuasaan yang lumrahnya berakhir dengan matlamat sebenar mereka - menggunungkan harta kekayaan dan wang ringgit.

Bukan tiada insan yang dengan penuh keinsafan menyertai dunia politik demi menyempurnakan niat murni demi perjuangan luhur, tetapi dalam kontek dunia hari ini adalah terlalu sukar untuk menemui insan seperti ini lagi. Allahyarham Cikgu Jabbar (Bebas) di Kelang mungkin seorang daripadanya. Tuan Guru Nik Aziz (PAS) dan Datuk Hj Abdul Latif Kantan (UMNO) di Rompin mungkin dalam kelompok insan berhati murni ini.

Laungan, seruan dan rayuan yang mereka pamirkan biasanya akan menjurus kepada menjenamakan mereka seolah-olah merekalah pejuang, merekalah wira dan merekalah pemimpin yang sunggup berkorban apa sahaja demi keselesaan dan kebahagian rakyat.

Satu perangkaan yang terlalu sukar untuk dibuktikan tetapi lebih sukar untuk dinafikan adalah hampir 100%, saya ulangi HAMPIR seratus peratus pemimpin politik samada dari UMNO atau Barisan Nasional, yang dengan hanya berkhidmat untuk tempoh 4 atau 5 tahun sebagai wakil rakyat telah berjaya menggumpul harta kekayaan yang boleh disangsikan punca perolehannya.

Malahan mereka yang mendampingi watak-watak wakil rakyat ini juga pada kebiasaan yang amat nyata, juga berjaya menghimpunkan khazanah dunia yang berjumlah dalam angka yang terlalu mencurigakan.

Saya mengambil contoh, seorang setiausaha akhbar seorang menteri yang berkhidmat cuma bagi tempoh 4 tahun boleh membeli atau dapat free 8 buah rumah yang nilai setiap satunya tidak kurang daripada RM250,000.00!!!

Seorang pembantu peribadi kepada seorang Ahli Dewan Rakyat dalam tempoh 4 tahun boleh memiliki 4 buah rumah semi-D yang bernilai tidak kurang daripada RM300,000.00 setiap satu dan sebuah banglo sebagai kediamannya yang berharga hampir RM3 juta.

Sejak lebih 30 tahun menjadi pemerhati yang tekun kepada gelagat pelakon sandiwara politik Malaysia, saya mengenali, berkawan dan bersahabat dengan ramai pelakon-pelakon ini.

Sejarah banyak membuktikan, terlalu banyak mereka yang telah berpuluh tahun berkhidmat sebagai guru atau pengetua atau pegawai PTD yang hanya mampu memiliki sebuah rumah kediaman yang sederhana dan hanya termampu memiliki kereta paling hebatpun mungkin Proton Perdana atau Honda Accord 2.0 atau Volvo secondhand.

Manusia yang sama apabila terpilih sebagai wakil rakyat samada sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri atau Ahli Dewan Rakyat dalam jangka masa 4 atau 5 tahun telah berubah menjadi jutawan dengan hartanah, kereta dan perniagaan yang berbagai dalam nilai jutaan dan mungkin puluhan juta ringgit.

Saya yakin cerita saya ini bukanlah sesuatu yang asing kepada ramai rakyat Malaysia yang pekerjaannya serupa seperti saya iaitu pemerhati gelagat pelakon sandiwara politik.

Bermula dari pengamatan ini ayuh mari kita renungkan, apakah sebenarnya yang dibuat oleh ramai wakil rakyat yang kita pilih dengan harapan mereka dapat membantu merobah kehidupan kita ke arah yang lebih baik, teratur, berwawasan dan bertanggungjawab.

Pernahkah kita sesekali dengan berani dan bertanggungjawab menyoal wakil rakyat yang kita pilih itu dari manakah dia mendapat segala kekayaan dalam tempoh yang sebegitu singkat?

Saya dengan ini menyarankan kepada semua pengundi agar memerhatikan dengan cermat segala gelagat dan gerak-geri orang yang kita amanahkan menjadi wakil kita.

Tolong jangan buat silap lagi. Tolong jangan tunggu sehingga pilihanraya umum ke-13, masa itu terlalu lama.

Kalau dalam masa empat tahun orang yang kita pilih menjadi wakil rakyat itu berjaya mengumpul harga bernilai empat juta ringgit, maknanya dalam satu tahun dia telah berjaya mengumpul harga bernilai sejuta ringgit. Puratanya, dia mengumpul harga sebanyak RM83,333.33 dalam masa sebulan…!!!.

So, sekarang kira kaji lagi. Berapakah gajinya. Berapakah alaunnya. Berapakah claimnya yang membolehkan wakil kita itu mengumpul sebegitu banyak harta kekayaan dalam tempoh masa cuma empat tahun?

Sekiranya anda merasakan ada sesuatu yang meragukan terhadap corak perbelanjaan atau berlaku perubahan drastic terhadap gaya hidupnya atau keluarganya, maka anda bertindaklah sewajarnya.

Membuat laporan kepada polis atau BPR sahaja dalam hal ini adalah kesilapan dan pembaziran. Saya katakan tindakan itu satu kesilapan dan pembaziran kerana orang yang menjadi wakil kita itu biasanya mempunyai “laluan semut” untuk menyelamatkan diri mereka.

Laporan seharusnya dibuat bukan sahaja kepada polis dan BPR. Laporkan juga kepada mana-mana parti politik yang berlainan daripada parti yang diwakili oleh wakil rakyat kita itu.

Adalah tidak keterlaluan untuk kita turut memaklumkan kesangsian kita kepada pihak media dan bloggers yang mungkin boleh membantu melakukan penyiasatan dan pendedahan.

Laporkan kepada blogger Kerajaan Rakyat, dan kami akan susuli laluan semut itu.

Mengetahui penyelewengan serta salahlaku wakil rakyat, tetapi kita tidak menolaknya atau parti di mana dia bernaung bila sampai pilihanraya akan datang bermakna kita mengizinkan wakil rakyat itu terus bergelumang dengan najis penyelewengan dan salahlaku. Semakin lama kita biarkan, maka semakin banyaklah harta dan hak kita dirompak dan diselewengkannya.

Kita tidak perlu menunggu sehingga pilihanraya akan datang untuk menghukum wakil rakyat yang telah dipilih itu. Lakukan sekarang dan lakukan dengan penuh telus, bertanggungjawab dan bijaksana.

Ingat! Wakil rakyat adalah wakil kita, jangan biarkan wakil kita merompak hak dan harta kita.

No comments

Powered by Blogger.